گزارش برنامه مع المراسلین شبکه الکوثر :

تهاجم جدید ترکیه به شمال عراق

دو شنبه 18 تیر 1403 - 16:14:41

ارتش ترکیه در اقدامی جدید به استقرار نیرو ، گلوله باران توپخانه ای و بمباران هوایی شمال عراق مبادرت ورزیده و این موضوع سخنان رجب طیب اردوغان را در خصوص مرحله مؤثرتر در تعقیب تروریست ها، روشن تر کرد.

ویژه ‌- الکوثر : گزارش برنامه «مع المراسلین» شبکه الکوثر حاکیست، ارتش ترکیه در چندین منطقه در شمال عراق نیروهای خود را مستقر و عملیات میدانی جدیدی را در اعماق خاک عراق صورت داده و اقدام به  ایجاد یک شبکه جاده ای، تاسیس سایت ها و پایگاه های نظامی  جدید در شمال عراق کرده که به آسانی باهمدیگر درارتباط باشند.
گروه ها و احزاب سیاسی عراقی انفعال دولت مرکزی عراق را دلیل اصلی ادامه  اقدامات غیرقانونی ترکیه می دانند.  دولت محلی منطقه کردستان عراق هم اعلام کرده است عملیات نظامی نیروهای ترکیه  ضد عناصر حزب کردستان ترکیه (پ.ک.ک) خطر بزرگی برای منطقه  محسوب می شود.
به گفته ناظران،  دولت بغداد تاکنون پاسخ قاطعی به تجاوزات ترکیه نداده و صرفا اقدامات محدود انجام داده است . از سوی دیگر، دولت فدرال عراق معتقد است این مشکل تنها از طریق دیپلماسی قابل حل است .
از اواسط ژوئن 2021، نیروهای ترکیه به یک سری عملیات نظامی هوایی و زمینی در شمال عراق در محدوده نینوا و اقلیم کردستان انجام  داده اند که برخی از آنها شامل ترور رهبران برجسته پ.ک.ک کردستان بوده است.
به گفته کارشناسان،  پرونده امنیتی بین بغداد و آنکارا و راه های  چگونگی مقابله با حزب کارگران کردستان در امتداد نوار مرزی بین عراق و ترکیه بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و این موضوع به عنوان  یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین پرونده‌های امنیتی ، حاکمیت عراق را نادیده گرفته است. 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 18 تیر 1403 - 16:14:32