نگاهی به نشست شانگهای به عنوان یک سازمان موفق منطقه ای

پنج شنبه 14 تیر 1403 - 15:0:0
نگاهی به نشست شانگهای به عنوان یک سازمان موفق منطقه ای

ابتدا سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ با هدف راهبردی امنیتی و سیاسی تاسیس شد، اما خیلی زود موفق به توسعه همکاری ها در بخش های اقتصادی و تجاری نیز گردید.   

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آستانه پایتخت قزاقستان در حالی میزبان نشست دو روزه سران سازمان همکاری شانگهای است که این سازمان کارنامه قابل قبولی در مطرح کردن خود به عنوان یک سازمان موفق منطقه ای دارد.

پیشتر محافل غربی تلاش کردند شانگهای را مصادف با ناتوی شرق معرفی کنند، اما شانگهای در عمل نشان داده است که صرفا یک تشکل فرا ملی امنیتی نیست. با عضویت کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و هند حوزه جغرافیایی شانگهای تا پهنه آبی اقیانوس هند و دریای عمان گسترش یافته است و شانگهای با بیش از دو میلیارد نفر جمعیت بازار بسیار خوبی نیز برای اعضای آن محسوب می شود

«لی وان تی» کارشناس مسائل بین المللی در این باره می گوید: "سازمان همکاری شانگهای یکی از موفقترین سازمان های منطقه ای است. با توجه به اینکه اعضای مهم شانگهای، موسس های بریکس محسوب می شوند به گونه ای می توان گفت این دو سازمان به عنوان دو سازمان منطقه ای و بین المللی می توانند به عنوان مکمل بر تحولات بین المللی تاثیر گذار باشند."

در این حال به گفته، «یوری اوشاکوف» دستیار «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در امور سیاست خارجی قرار است پوتین با «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در آستانه  دیدار کند.

این نشان می دهد که تهران و مسکو به دنبال افزایش تماس‌ها و تعاملات دو جانبه نیز هستتد. دو طرف قرار است به زودی توافقنامه جامع همکاری میان خود را امضا کنند که گام مهمی در جهت تقویت روابط همه جانبه میان ایران و روسیه محسوب می شود.

ایران در  بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند به عضویت کامل پذیرفته شد و این مهم به معنای فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوان برای منافع متقابل ایران و سازمان همکاری شانگهای است.

در هر حال، سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان اوراسیایی و میان دولتی برای تقویت همکاری‌های چندجانبه اقتصادی، امنیتی و سیاسی  پایه گذاری شد، لذا اهداف و رویکردهای این سازمان، در مجموع همسو و هم جهت با اهداف و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است و بطور طبیعی عضویت ایران به عنوان کشوری با ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فرد در منطقه در سازمان همکاری شانگهای ظرفیتهای منطقه ای و بین المللی آنرا به میزان قابل توجهی افزایش داده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 14 تیر 1403 - 14:22:27