مخالفت چارچوب هماهنگی شیعی عراق با برگزاری انتخابات زودهنگام

دو شنبه 11 تیر 1403 - 19:56:0

درخواست برخی گروه ها و احزاب عراقی برای برگزاری انتخابات زودهنگام ، با مخالفت گسترده اکثر جناح ها و احزاب به ویژه چارچوب هماهنگی شیعیان روبرو شد.

ویژه - الکوثر: برگزاری انتخابات زودهنگام بخشی از توافق سیاسی احزاب و گروه های سیاسی عراق برای تشکیل دولت محمد الشیاع السودانی بود تا بحران سیاسی ناشی از انتخاب رئیس مجلس این کشور حل شود اما این موضوع اکنون به سمت دیگری رفته است .
 مجلس عراق 6 ماه است رئیس ندارد و در آخرین جلسه پارلمان در 29 اردیبهشت ماه ، « طلال الزوبعی» از نامزدهای ریاست پارلمان در آخرین لحظات از نامزدی به خود به نفع محمود المشهدانی انصراف داد.
تاکنون 4 جلسه مجلس عراق برای انتخاب رئیس جدید بی نتیجه مانده و «چارچوب هماهنگی شیعیان عراق» از احزاب سنی خواسته است  پس از گذشت بیش از 6 ماه تعلل در انتخاب رییس جدید مجلس، برای جانشین «محمد الحلبوسی» رئیس سابق و برکنار شده پارلمان سریعا اقدام کنند.
ازسوی دیگر، ناظران بر این باورند که عدم اجرای توافق سیاسی با السودانی باعث تاخیر در بسیاری از پروژه های عمرانی و خدماتی در عراق شده است .
دراین حال، ائتلاف ملی عراق از احزاب سنی خواسته است  تا روز دوشنبه به میز گفت وگو برگردند و مساله انتخاب رئیس مجلس نمایندگان را حل کنند و بر روی یک نامزد واحد به توافق برسند تا بحران سیاسی عراق پایان یابد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 11 تیر 1403 - 15:56:9