درگیری بین قاهره و تل آویو بر سر رفح

پنج شنبه 7 تیر 1403 - 12:0:0
درگیری بین قاهره و تل آویو بر سر رفح

به نقل از رسانه های عبری درگیری شدید مصر و اسرائیل برسر گذرگاه رفح و کنترل محور فیلادلفیا همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رسانه های عبری از درگیری شدید مصر و رژیم اسرائیل بر سر گذرگاه رفح و کنترل ارتش این رژیم بر محور فیلادلفیا خبر می دهند.

به گزارش رای الیوم، روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: درگیری بین قاهره و تل آویو بر سر موضوع گذرگاه رفح و کنترل ارتش اسرائیل بر محور فیلادلفیا در مجاورت مرز مصر با غزه ادامه دارد.

بنابر گزارش این نشریه عبری، قاهره ضمن مخالفت با پیشنهاد جدید رژیم صهیونیستی مبنی به اجازه دادن به شماری از فلسطینی‌های مجروح باریکه غزه برای عبور از گذرگاه رفح با نظارت و کنترل تل آویو خاطرنشان کرد: پیشنهاد اسرائیل که قاهره قاطعانه آن را رد کرد، درگیری و اختلافات میان دو طرف را افزایش داده است.

معاریو خاطرنشان کرد: مسئولان مصری بر این باورند «اسرائیل به ویژه پس از تخریب کامل گذرگاه رفج از سمت فلسطین و خودداری از تمهیدات لازم برای بازسازی آن یا اجازه دادن به فلسطینی ها برای مدیریت کامل آن، دست به اقدام اخیر زده اند.

به گزارش شبکه خبری القاهره، یک منبع بلندپایه فاش کرد سازمان های مسئول مصر با مقامات سازمان ملل متحد برای ورود 2272 کامیون به غزه طی سه هفته گذشته هماهنگی لازم را به عمل آورده اند.

این منبع افزود: کمک ها موقت از طریق گذرگاه کرم ابو سالم در سمت رژیم اسرائیل تا زمان بهره برداری از گذرگاه رفح ارسال خواهد شد.

وی بر مخالفت دوباره مصر با از سرگیری فعالیت گذرگاه رفح با حضور اشغالگران اسرائیلی تاکید کرد.
گذرگاه رفح مرز میان غزه و مصر است که دسترسی جنوبی باریکه غزه با مصر را فراهم می کند. محور فیلادلفیا یا محور صلاح الدین نیز در طول مرز میان باریکه غزه و مصر واقع است‌. طول آن ۱۴ کیلومتر است و از دریای مدیترانه در شمال تا گذرگاه کرم ابوسالم در جنوب امتداد دارد.

به موجب یکی از بندهای پیمان کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان مصر و رژیم اشغالگر امضا شد، محور فیلادلفیا یک منطقه حائل در طول مرز به شمار می آید. تا قبل از عقب نشینی رژیم اشغالگر از باریکه غزه در سال ۲۰۰۵، محور فیلادلفیا تحت کنترل رژیم اشغالگر بود‌.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 7 تیر 1403 - 12:42:45

دسته بندی :