به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مانی رضوانی؛ از مدیران "شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوایی ایرانیان" گفت: شکل گیری هسته ابتدایی این شرکت دانشبنیان از حدود سال 1395 در یکی از شرکتهای زیرمجموعه گروه مپنا که سازنده تجهیزات دوار بود آغاز شد؛ در آن زمان هدف دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت موتور هواپیمای مسافربری بود، به این منظور، تیمی از نخبگان دانشگاهی و فعالان صنعت موتور بهرهبری آقای دکتر پورفرزانه تشکیل شد و کار با حدود 40 نفر آغاز شد.
این مدیر شرکت دانشبنیان خاطرنشان کرد: موتور توربوفن CFM56 بهعنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که نخستین قدم فرآیند مهندسی معکوس کامل موتور بود.
وی ادامه داد: در زمان حاضر این موتور پرتیراژترین موتور هواپیمای مسافربری توربوفن در دنیا است که ساخته شده و امروز رکورددار ساعت پروازی در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری جهان است و عمدتاً در خانواده ایرباسهای A319 ،A320 و A340های 4موتوره و بوئینگهای 737 کلاسیک نصب شده و در حال خدماترسانی در ایرلاینهای سراسر جهان است.
رضوانی خاطرنشان کرد: پس از 7 سال تلاش مستمر، به دانش طراحی کامل این موتور دست یافتهایم؛ تمامی مرحلههای پرههای کمپرسور این موتور مهندسی معکوس و ساخته شدهاند؛ بخش عمدهای از اجزای محفظه احتراق موتور و بخش توربین (Hot Section) آن نیز ساخته شده است. ساخت بخشهای جانبی دیگر این موتور، از جمله واحد کنترل موتور (FADEC)، سنسورها، انواع تجهیزات دقیق اندازهگیری و کنترلی، والوها و پمپهای هیدرولیک و نئوماتیک، گیربکس، سیستم انتقال دیتا و کابلینگ و... نیز به پایان رسیده است.
وی گفت: طراحی و ساخت پرههای فن نیز بهطور کامل انجام شده است و اکنون برای تمامی قطعات ساختهشده در حال اخذ گواهینامه صلاحیت پرواز از سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.
رضوانی خاطرنشان کرد: بخش هسته اصلی این موتور توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک ساخته شده است، مابقی اجزا، مثل توربین کمفشار (LPT) توسط شرکت سافران در فرانسه طراحی و تولید شده است. مالکیت معنوی و امتیاز نهایی این موتور متعلق به شرکت سیافام اینترنشنال است که یک کمپانی دوملیتی فرانسوی ـ آمریکایی است.
مدیر این شرکت دانشبنیان ابراز کرد: هماکنون شرکت ایرانیان در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات موتور و تجهیزات جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور (DOA) و ساخت قطعات (POA) فعالیت دارد و به ایرلاینهای داخلی خدماترسانی میکند؛ ساختار سازمانی این شرکت کاملاً مطابق با استانداردهای صنعت هوانوردی بینالمللی طراحی شده است و اساسنامه شرکت نیز به تأیید و تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.
رضوانی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر در حال بررسی نحوه ارتباط و فرآیندهای اخذ گواهینامه ساخت و تعمیرات خانواده موتور CFM از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هستیم.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
سه شنبه 29 خرداد 1403 - 13:36:30