موسیقی‌دان ایرانی قربانی سرکوب فعالیت‌های حامی غزه در فرانسه

چهار شنبه 23 خرداد 1403 - 18:33:48
موسیقی‌دان ایرانی قربانی سرکوب فعالیت‌های حامی غزه در فرانسه

هفته گذشته، در پی سرکوب مداوم دولت فرانسه علیه فعالیت‌های حامی فلسطین، یک شهروند ایرانی در فرانسه بازداشت شد.

به گزارش پایگاه الکوثر، بشیر بی آزار، موسیقی‌دان برجسته و چهره فرهنگی شناخته‌شده، پس از متهم شدن به "حمایت از تروریسم" و "ایجاد اختلاف در جامعه" به دلیل حمایت از قضیه فلسطین و مخالفت با جنگ جنایت‌کارانه اسرائیل علیه غزه، از هفته گذشته در زندان فرانسه به سر می‌برد.

بی آزار که پیش‌تر در اداره موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران فعال بود، در تاریخ ۴ ژوئن بدون توضیح یا حکم جلب توسط پلیس فرانسه در پاریس احضار شد.

به گفته منابع مطلع و گزارش‌های شاهدان عینی، او بلافاصله پس از ورود به ایستگاه پلیس، بازداشت و به یک مرکز بازداشت مهاجران غیرقانونی که بیش از ۱۰۰ کیلومتر از محل اقامتش فاصله دارد منتقل شد.

تاکنون هیچ اظهار نظر رسمی از سوی دولت یا پلیس فرانسه در خصوص اتهامات علیه بی آزار صورت نگرفته است. مقامات فرانسه علی‌رغم درخواست‌های متعدد برای روشن‌سازی، سکوت اختیار کرده‌اند.

بسیاری از مقامات ایرانی، از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه و مسئولان بلندپایه حقوق بشر کشور، این بازداشت را به عنوان نقض حقوق بین‌الملل انسانی محکوم کرده‌اند. علی باقری کنی، وزیر امور خارجه ایران، از طریق کانال‌های رسمی این موضوع را پیگیری کرده است.

بشیر بی آزار کیست؟

پست پین‌شده در حساب X بشیر بی آزار، ویدئویی از او را نشان می‌دهد که در جلسه‌ای از سازمان ملل متحد درباره تحریم‌های ضد ایرانی، اقدامات اسرائیل در غزه و بی‌تحرکی سازمان جهانی صحبت می‌کند.

او در این توییت نوشته است: "صهیونیست‌ها هرگز این‌چنین تنها، منفور، شکست‌خورده و خوار نبوده‌اند."

سخنرانی او در سازمان ملل تحسین‌های زیادی را به همراه داشت اما گروه‌های لابی طرفدار اسرائیل در فرانسه و دیگر کشورهای غربی را خشمگین کرد.

بی آزار به عنوان یک فعال سیاسی شناخته نمی‌شود بلکه بیشتر یک هنرمند و چهره فرهنگی است که به مسائل مهم از جمله وضعیت غزه علاقه‌مند است.

بی آزار که در ایران متولد و بزرگ شده است، یک آهنگساز و فیلم‌ساز مستقل است که به خاطر آثارش شهرت بین‌المللی یافته است. او در دانشگاه علامه طباطبایی تهران در سال ۲۰۰۵ در رشته علوم سیاسی لیسانس گرفت و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه عثمانیه هند ادامه داد.

پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در روابط بین‌الملل از دانشگاه عثمانیه در سال ۲۰۰۷، او در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه کینگستون لندن برای دکترای فیلم‌سازی ثبت نام کرد.

سوابق حرفه‌ای بی آزار

در طول ۲۰ سال فعالیت حرفه‌ای خود، بی آزار عمدتاً در مؤسسات و سازمان‌های غیر دولتی(NGO) فعالیت داشته است. او به عنوان مدیرعامل مؤسسه افق نو در هنر و فرهنگ خدمت کرده و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان در لندن بوده است.

سال‌های بسیاری نیز به عنوان مدیر تولید در اداره موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده است. بی آزار در محافل هنری و سینمایی ایران بسیار محترم است و حضور فعالی در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارد که هزاران هوادار او را دنبال می‌کنند.

حساب توییتر اصلی او، که از سال ۲۰۰۹ استفاده می‌کرد، پس از ۱۳ سال "بدون توضیح، بدون هشدار و بدون دلیل" حذف شد که او را مجبور به ایجاد حساب جدیدی کرد.

 

زندگی در فرانسه

سه سال پیش، بی آزار به دلیل تحصیلات دکترای همسرش در یک دانشگاه فرانسوی به فرانسه نقل مکان کرد. همسر او نیز در همان دانشگاه تدریس می‌کند و اقامت آن‌ها در این کشور به گفته دوستان، خانواده و مقامات ایرانی قانونی است. این زوج دو فرزند دارند که یکی در مدرسه و دیگری در مهدکودک است. آن‌ها به طور منظم طی سه سال گذشته بدون مشکل به ایران سفر کرده‌اند.

در زمان حضور در فرانسه، بی آزار در کارهای تولیدی مشغول بود و زمانی که گروه‌های ضد ایرانی به سفارت ایران در پاریس حمله کردند، از صحنه گزارش می‌داد.

 

اتهامات فرانسه علیه بی آزار

مقامات فرانسوی از توضیح دلایل واقعی بازداشت بی آزار به عموم و خانواده او خودداری کرده‌اند. جزئیات کیفرخواست او اخیراً از طریق نزدیکان او اعلام شده است.

وزارت کشور فرانسه، بی آزار را به انتشار "تبلیغات (پروپگاندا) ایرانی" و "فعالیت علیه صهیونیسم و ضد آمریکایی‌گرایی" متهم کرده است که این اقدامات را به عنوان "دخالت سیاسی-مذهبی" تلقی می کنند. او همچنین به "شرکت در درگیری‌های خاورمیانه با ماموریت‌های عملیاتی علیه مخالفان ایرانی یا اهداف یهودی یا اسرائیلی" متهم شده است که تهدیدی برای "تمامیت و امنیت فرانسه و روابط بین‌المللی آن" به شمار می‌رود.

اتهامات بیشتر شامل "پست‌های نفرت‌انگیز در رسانه‌های اجتماعی حمایت‌کننده از حماس و حزب‌الله در لبنان و توهین به فرانسه" می‌شود که به ادعای فرانسه موجب تحریک خصومت‌هایی که می‌تواند به حمله تروریستی منجر شود، متهم است. بر اساس این اتهامات، مقامات فرانسوی بی آزار را "یک منبع نفرت که به طور جدی نظم عمومی و منافع اساسی دولت را تهدید می‌کند" توصیف کرده و اخراج او از فرانسه را توصیه کرده‌اند.

وزارت کشور فرانسه همچنین به دو حادثه تروریستی در پایان سال ۲۰۲۳ در فرانسه اشاره کرده و خطر بالای حملات مشابه را ذکر کرده و فعالیت‌های بی آزار را به تشدید تنش‌ها نسبت داده‌اند.

 

بی‌پایگی اتهامات

کیفرخواست وزارت کشور فرانسه علیه بی آزار بر اساس اتهامات نادرست است و توسط مفسران، مقامات ایرانی و خانواده و دوستان بی آزار محکوم شده است.

در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر در روز سه‌شنبه، محمد مهدی نراقیان، رئیس سابق مرکز موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت که کیفرخواست علیه این شهروند ایرانی به طور شتاب‌زده، ضعیف و متناقض نوشته شده است.

نراقیان به تناقضات موجود در کیفرخواست از جمله اظهارات متناقض درباره اسناد قانونی بی آزار اشاره کرد.

پست‌های بی آزار در X به زبان فارسی است و تحلیل‌ها نشان می‌دهند که هیچ شهروند فرانسوی او را دنبال نمی‌کند یا با محتوای او تعامل ندارد. هیچ‌یک از پست‌های او مربوط به مسائل داخلی فرانسه یا امنیت ملی نیست.

بی آزار هرگز محتوای تحریک‌آمیز تولید نکرده است و اگر چنین محتوایی وجود داشت، به عنوان مدرک علیه او استفاده می‌شد. از ابتدای تهاجم به غزه، بی آزار صدها توییت درباره فلسطین، رنج فلسطینیان، انتقاد از رژیم اسرائیل و بی‌تحرکی دولت‌های غربی ارسال کرده است. مشابه کاری که بسیاری از شهروندان فرانسوی و غربی هر روز انجام می‌دهند.

در میان توییت‌های او، تنها 9 مورد به حماس اشاره دارند که همگی به زبان فارسی است. بی آزار در ماه‌های اخیر در مورد حزب‌الله اظهار نظر نکرده است به جز یک نظر در مورد سخنرانی سید حسن نصرالله.

اینستاگرام، یک پلتفرم وابسته به متا با قوانین سختگیرانه درباره محتوای مربوط به حماس و حزب‌الله، پروفایل بی آزار را حذف نکرده است که نشان‌دهنده عدم نقض قوانین است.

کارشناسان استدلال می‌کنند که بازداشت بی آزار با مهاجران غیرقانونی، بدون اطلاع خانواده او از دلایل بازداشت، نوعی شکنجه است.

 

واکنش مقامات ایرانی

بلافاصله پس از انتشار خبر بازداشت بی آزار در رسانه‌ها، مقامات ایرانی اقدامات سریعی انجام دادند و از طریق کانال‌های دیپلماتیک مربوطه پیگیری کردند. وزارت امور خارجه ایران از طریق سفارت ایران در پاریس و سایر نهادها، سریعاً پرونده را پیگیری کرده و خواستار آزادی او شدند.

در تاریخ ۷ ژوئن، وزیر امور خارجه ایران، علی باقری، به محمد امین نژاد، سفیر ایران در پاریس، دستور داد تا وضعیت بی آزار را پیگیری کند. باقری بر اهمیت پیگیری مداوم و جامع توسط سفارت ایران با مقامات فرانسوی مربوطه و ارائه حمایت‌های حقوقی و کنسولی به منظور تضمین آزادی سریع بی آزار تأکید کرد.

او اعلام کرد که حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در خارج از کشور از اولویت‌های دستگاه دیپلماتیک است و وزارت امور خارجه از ارائه حمایت‌های لازم به شهروندان ایرانی در سراسر جهان دریغ نخواهد کرد.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر شورای عالی حقوق بشر ایران، بازداشت بی آزار را "یکی دیگر از ننگ‌های فرانسه در زمینه حقوق بشر" توصیف کرد. او با همسر بی آزار و مقامات وزارت امور خارجه ارتباط برقرار کرده و عزم خود را برای دفاع از هموطنان و خواستار آزادی فوری بی آزار اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ناصر کنعانی، درباره بازداشت غیرقانونی بی آزار اظهار نظر کرده و بیان داشت که این وزارتخانه تلاش‌هایی را برای آزادی فوری او آغاز کرده است. او گفت که این موضوع نیز با سفیر فرانسه در تهران، نیکولا روش، مطرح شده است.

محمد مهدی نراقیان، رئیس سابق اداره موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اشاره کرد که مقامات وزارت امور خارجه ایران در تلاش هستند تا این فرآیند را تسریع کنند.

نتیجه‌گیری

بازداشت بشیر بی آزار در فرانسه به دلیل حمایت او از قضیه فلسطین و مخالفت با جنایات اسرائیل در غزه، نمونه‌ای از نقض حقوق بشر و آزادی بیان است. اقدامات مقامات ایرانی برای پیگیری این موضوع و حمایت از حقوق شهروندان ایرانی در خارج از کشور نشان‌دهنده اهمیت حقوق بشر و آزادی بیان است.


چهار شنبه 23 خرداد 1403 - 18:28:19

دسته بندی :