عراق باز هم میانجی شد... اردوغان و اسد آشتی می‌کنند؟

سه شنبه 15 خرداد 1403 - 16:22:31
عراق باز هم میانجی شد... اردوغان و اسد آشتی می‌کنند؟

نخست‌وزیر عراق دو روز پیش، از تلاش بغداد برای ایجاد بستری مشترک میان آنکارا و دمشق خبر داد. اما این اقدام، با توافق عراق و ترکیه برای "پاکسازی" مناطقی در اقلیم کردستان از حضور نیروهای «پ‌ک‌ک» با موافقت و کمک بغداد، بی‌ارتباط نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، "محمد شیاع السودانی " نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره تماس با "بشار اسد" رئیس‌جمهور سوریه و همچنین "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهور ترکیه برای  آشتی دادن آنها، افزود: انشاالله به زودی شاهد اتخاذ تدابیری در این زمینه خواهیم بود.

ترکیه، پیش از چرخش موضع اردوغان در سال 2022 درقبال نظام دمشق، از گروه‌های معارض مسلح سوری که برای سرنگونی اسد می‌جنگیدند حمایت می‌کرد. البته پیش از این تغییر رویکرد آنکارا، تلاش‌های میانجیگرانه روسیه برای احیای روابط میان این دو کشور همسایه شکست خورده بود.

اما، موفقیت احتمالی عراق در این زمینه با منافع مشترک ترکیه و سوریه، یعنی پایان دادن به حضور نیروهای کُرد قسد، که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، همسو است.

السودانی در سخنان خود گفت: منبع تهدیدات امنیتی عراق و سوریه، مناطقی در سوریه است " که تحت کنترل دولت سوریه نیست".

نیروهای کرد تحت حمایت واشنگتن (قسد) و حزب کارگران کردستان- مستقر در عراق- از مهم‌ترین نگرانی‌های امنیتی ترکیه محسوب می‌شوند. منافع مشترک سه کشور ترکیه، سوریه و عراق در حذف قسد از مناطق شرق سوریه است که بنا به گفته السودانی، به معنای بازگرداندن سیطره کامل دولت سوریه بر سرتاسر خاک این کشور، خلاص شدن ترکیه از یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها و حفظ امنیت مرز مشترک عراق با دمشق است.

از آنجا که آنکارا نتوانست واشنگتن را برای پایان دادن به اتحاد خود با نیروهای قسد در سوریه، متقاعد کند، این امر ترکیه را به روسیه و ایران، حامیان اصلی نظام دمشق، نزدیک‌تر کرد.

از این رو، ناظران بر این باورند که هدف از میانجیگری عراق، تکرار تجربه توافق عراق و ترکیه و اجازه دادن به هجوم نیروهای ترکیه برای از بین بردن حزب کارگران کردستان و بازپس گیری مناطق توسط نیروهای عراقی است.

این میانجیگری عراق ممکن است شامل همکاری مشترک بین آنکارا و دمشق علیه نیروهای قسد در سوریه با مساعدت بغداد باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 15 خرداد 1403 - 16:22:26

پربازدیدها