کارشناس فلسطینی: دادگاه لاهه نمی تواند تصمیمات خود را اجرایی کند

یک شنبه 6 خرداد 1403 - 19:0:0
کارشناس فلسطینی: دادگاه لاهه نمی تواند تصمیمات خود را اجرایی کند

امجد شهاب کارشناس فلسطینی در برنامه «فلسطین الصمود» از شبکه الکوثر با اشاره به حکم بازداشت نتانیاهو و گانتز توسط دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: دیوان بین المللی دادگستری نمی تواند تصمیمات خود را اجرایی کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر امجد شهاب در برنامه «فلسطین الصمود» از شبکه الکوثر اظهار کرد: دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری برای بنیامین نتانیاهو و گانتز درخواست صدور قرار بازداشت کرد، اما قضات دادگاه تایید نکردند، زیرا بر سه قاضی از قاضیان دیوان کیفری بین‌المللی فشارهایی از خارج وجود دارد.  

وی افزود: پیش از این در سال 2004 دیوان بین المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواسته بود که ساخت دیوار حائل را متوقف کند و به ساکنان اصلی فلسطین غرامت پرداخت کند اما نتیجه این شد که نه تنها دیوارسازی متوقف نشد بلکه روز به روز پروژه های آن افزایش یافت. لذا با توجه به سابقه مذکور، نمی توان از دیوان انتظار داشت که بتواند تصمیمات خود را در صحنه اجرا کند. ابزارهای لازم را هم برای اجرای آن را در دست دارد. تنها اقدامی که می تواند انجام دهد این است که پرونده ها را به شورای امنیت منتقل کند یا آن را به کشورهایی که منشور دادگاه را امضا کرده اند؛ واگذار کند.

دکتر امجد شهاب ادامه داد: ما فلسطینی ها تجربیات طولانی در ارتباط با سازمانهای جامعه جهانی به ویژه مجمع عمومی و شورای امنیت داریم و شاید این تصمیمات در سطح رسانه ای و سیاسی و سطح افکار عمومی، اهمیتی داشته باشد، اما در در سطح جنگ و میدانی و عملی، من فکر نمی کنم که این دادگاه بتواند این تصمیمات عمل کند، زیرا عادت کرده است که جامعه بین المللی را به چالش بکسد.

وی افزود: توحش نظامیان اشغالگر علیرغم حضور محور مقاومت و جبهه‌های حامی فلسطین و کشتار و جنایات آن ادامه می‌دهد و معتقد است که می‌تواند با آوارگی مردم و نابودی تمامی ساکنان اصلی در نوار غزه، آرمان فلسطین را از بین ببرد. جامعه بین المللی جرأت اجرای هیچ یک از تصمیمات خود را که علیه این رژیم ندارد و خوب می داند  که اسرائیل  تمام قوانین و هنجارهای بین المللی را زیر پا می گذارد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


یک شنبه 6 خرداد 1403 - 17:16:58