وجه تسمیه واژه «مسلمان» بر اساس یک نام قرآنی و ابراهیمی است

یک شنبه 27 اسفند 1402 - 17:0:0
وجه تسمیه واژه «مسلمان» بر اساس یک نام قرآنی و ابراهیمی است

شیخ علاءالدین الزعتری، استاد فقه تطبیقی ​​و اقتصاد اسلامی در برنامه «الوجه الآخر» از شبکه الکوثر با اشاره به جایگاه نزاع در بینش اسلامی گفت: وجه تسمیه واژه «مسلمان» بر اساس یک نام قرآنی و ابراهیمی و بر اساس (صلح) است.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر شیخ علاءالدین الزعتری در برنامه  «الوجه الآخر» از شبکه الکوثر گفت: عنوان «مسلمان» انتخابی نیست، بلکه اسمی قرآنی ابراهیمی است، چنانکه خداوند متعال فرموده است: "هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ"

وی افزود: کلمه مسلم به کسانی اطلاق می شود که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، پیامبران مسلمان و پیروان آنها مسلمان بودند و هرکس خدا را متحد کند و به روز قیامت ایمان داشته باشد همچنان مسلمان است.

همانطور که خداوند متعال می فرماید: «ابراهیم نه یهودی بود و نه نصاری، بلکه مسلمانی راستگو بود و از مشرکان نبود». "هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ"

وی ادامه داد: نقطه مقابل اسلام شرک است، بنابراین آنچه در چارچوب اسلام به دست می آید این است که مسلمان از بین آراء فقهی آنچه را که مناسب حال خود است انتخاب کند و با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد از نظری به نظر رجوع کند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی سؤالی از خدمتشان پرسیده می شد، با توجه به موقعیت یک یا چند پاسخ متفاوت می دادند.

وی ادامه داد: وقتی درباره مسائلی چون مسأله ایمان، اعمال اجتماعی و اخلاقی از ایشان پرسیده می شد، کدام عمل بهتر است، رسول اکرم (ص) به یکی فرمودند: برای این کار نماز اول وقت.به دیگری  فرمود:  جهاد در راه است. به دیگری تکریم پدر و مادر.

 این کثرت و تنوع در پاسخگویی موجب اختلاف و درگیری بین آنها نمی شود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با توجه به اقتضای حال مخاطب یکبار فرمودند: جهاد فی سبیل الله. به دیگری گفتند: پدر و مادر خود را تکریم کند، پس همه این موارد معتبر است و بنا بر موقعیت فرق می کند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


یک شنبه 27 اسفند 1402 - 16:56:57