در برنامه عراق الغد مطرح شد:

بهبود وضعیت و جایگاه زنان عراق پس از سقوط صدام

دو شنبه 21 اسفند 1402 - 11:39:49

یک تحلیلگر عراقی گفت: بعد از سقوط رژیم بعث در سال 2003 ، وضعیت و جایگاه زنان عراقی به سمت یک جهش کیفی سوق یافت.

ویژه ‌ -الکوثر «ابراهیم السراج» محقق و تحلیلگرعراقی در گفتگو با برنامه «عراق الغد» شبکه الکوثر تصریح کرد: امروز بیش از 90 نماینده زن در پارلمان داریم و زنان پیشگامی هستند که  مسئولیت مهمترین وزارتخانه ها را در دولت عراق برعهده دارند.
السراج افزود: رژیم منحله صدام یک رژیم دیکتاتوری بود و بارزترین قربانیان آن هم  زنان عراقی بودند اما از سال 2003 با سقوط صدام،  شاهد تغییر کیفی در وضعیت زنان بودیم و اکنون آنها به عنوان ستون اصلی جامعه عراق در ساختار سیاسی نقش درست و مناسبی ایفاء می کنند.
این تحلیلگر ادامه داد: زنان عراقی از طریق قانون اساسی ، جایگاه مناسب خود را به دست آوردند و به شریک مؤثری در ساخت و توسعه جامعه عراق تبدیل شدند و علاوه بر  اینکه جامعه زنان،  شهدای شاخصی دارد ، در ادارات مختلف عراق نیز مسئولیت های مهمی به آنها واگذار شده است .
وی با بیان اینکه زنانی هستند که نامشان در مقاومت عراق در برابر داعش جاودانه شده است ، گفت:  «امیه جبوری» و دیگران را هرگز  فراموش نمی کنیم، زنان بسیاری هستند که زیباترین معانی فداکاری را در راه عراق و پیشرفت آن نوشتند. 
این محقق عراقی همچنین در ادامه به وضعیت زنان در ایران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی در ایران، درصد زنان شاغل در ادارات دولتی به طور کلی حدود 5 درصد بود، در حالی که پس از انقلاب اسلامی این درصد به بیش از 50 درصد افزایش یافت و این موضوع از ایمان رهبری سیاسی به  جایگاه رفیع  زنان در ساختار جامعه حکایت دارد.­­­


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 21 اسفند 1402 - 11:39:45