در برنامه قضیه ساخنه مطرح شد:

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات در ایران

چهار شنبه 9 اسفند 1402 - 10:20:8

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه به طور همزمان در سراسر ایران برگزار می شود

­­­ویژه ‌- الکوثر: مجلس شورای اسلامی  ایران  متشکل از 290  نماینده  از تمام استان های ایران است که با رأی مستقیم  مردم  برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند.  اقلیت‌های دینی رسمی ایران ۵ حوزه برای انتخابات مجلس دارند که در مجموع ۵ نماینده را در بر می‌گیرد.
طبق اصل ۶۴ قانون اساسی ایران ، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده انتخاب می‌کنند.
تهران پایتخت با بیشترین سهم از کرسی ها در مجلس شورای اسلامی از شهرهای دیگر متمایز است ، زیرا بر اساس جمعیت آن که بیش از ده میلیون نفر است، سی و پنج کرسی نمایندگی دارد.
همچنین  شهر تاریخی اصفهان 20 کرسی، استان آذربایجان شرقی 19 کرسی ، استان های خراسان رضوی، خوزستان و فارس 18 کرسی، استان گیلان 13 کرسی، استان های آذربایجان غربی و مازندران هر کدام 12 کرسی ، لرستان و همدان 9 کرسی و استان سیستان و بلوچستان 8 کرسی  در مجلس شورای اسلامی به خود اختصاص داده اند.
مجلس خبرگان رهبری که  به عنوان مجلس خبرگان یا شورای خبرگان نیز نامیده می‌شود، مجلسی مشورتی است که متشکل از فقیه‌های «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تعیین، عزل و نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد. اعضای این مجلس به وسیلهٔ انتخابات از بین نامزدهایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم توسط رهبر تأیید شده‌اند،انتخاب می‌گردند و مدت هر دورهٔ آن هشت سال است.
فرآیند انتخاب مجلس خبرگان رهبری با انتخاب نماینده هر استان ایران در شورا انجام می شود و در صورتی که جمعیت آن بیش از یک میلیون نفر باشد، حق دارد به ازای هر پنج هزار نفر یک نماینده دیگر با رای مستقیم مردم انتخاب شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 9 اسفند 1402 - 10:20:3

دسته بندی :