سرنوشت پرونده عادی سازی بعداز جنگ غزه چه خواهد بود؟

چهار شنبه 2 اسفند 1402 - 17:0:0
سرنوشت پرونده عادی سازی  بعداز جنگ غزه چه خواهد بود؟

نشریه اینترنتی نیوعرب نوشته است : بعداز جنگ غزه، «عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل» احتمالاً برای هر یک از رهبران عرب چیزی جز «خودکشی سیاسی» نخواهد بود.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  "نیوعرب " در گزارشی کوتاه به این موضوع پرداخته که آیا عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل از شرایط موجود جان به در خواهد برد- و به عبارت بهتر بعد از جنگ غزه نیز مطرح خواهد بود؟!
نیوعرب در پاسخ به این سوال نوشته که به احتمال زیاد هیچ کشور عربی جدیدی به این زودی‌ها به توافقات آبراهام یا همان ابراهیم نخواهد پیوست. این نشریه البته در ادامه به احتمال تأثیرگذاری جنگ غزه بر قراردادهای موجود عادی‌سازی اشاره کرده و تبعات و پیامدهای احتمالی چنین رخدادی را به بحث و بررسی نشسته است.
نشریه اینترنتی نیوعرب نوشته است؛ همین چند ماه پیش بسیاری از سیاستگذاران و تحلیلگران غربی و حتی اعراب به اشتباه به این نتیجه رسیده بودند که جهان عرب از مسئله فلسطین عبور کرده و حساسیت‌های موجود در مورد این موضوع را پشت سر گذاشته است.
برخی از مفسران مسایل اعراب عادی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیل را آینده محتوم دنیای عرب می‌دانستند. این افراد عملاً متقاعد شده بودند که در مسأله ورود عربستان سعودی، عمان، تونس و سایر کشورهای عربی به توافقنامه آبراهام فقط مسئله زمان مطرح است- و در اصل این اتفاق تردیدی نباید داشته باشیم.
این نشریه افزوده است: استدلال برخی از اعراب درباره این که قراردادهای دیپلماتیک دولت‌های عربی و تل‌آویو در سال ۲۰۲۰ آغازگر دوره جدیدی از «صلح» در خاورمیانه خواهد بود؛ حتی از سوی مقامات آمریکایی نیز به طور گسترده مورد پذیرش قرار گرفته بود اما ماجرای هفتم اکتبر همه چیز را تغییر داد. اکنون می‌توان حدس زد که به این زودی هیچ کشور عربی جدیدی به پیمان ابراهیم نخواهد پیوست.
این نشریه تصریح کرده است : در پی عملیات هفتم اکتبر حماس ، موضوع فلسطین در مرکز توجه منطقه و جهان قرار گرفته و در این مدت اکثر شهرهای عربی محل برگزاری تظاهرات بزرگی برای همبستگی با مردم فلسطین بوده‌اند.
به دلیل حمایت واشنگتن از رفتار جنایتکارانه اسرائیل در غزه، خشم جوامع عربی نسبت به ایالات متحده به سرعت به سطحی رسیده- که از زمان حمله ۲۱ سال پیش این کشور به عراق در این سطح دیده نشده بود. به زبان ساده، در حال حاضر عادی‌سازی روابط با اسرائیل احتمالاً برای هر یک از رهبران عرب چیزی جز خودکشی سیاسی نخواهد بود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 2 اسفند 1402 - 11:20:28