در برنامه «عراق الغد» بررسی شد:

اختلاف نظر در پارلمان عراق برای انتخاب جانشین الحلبوسی

دو شنبه 2 بهمن 1402 - 9:56:13

نمایندگان پارلمان عراق برای سومین بار متوالی در انتخاب جانشین محمد الحلبوسی رئیس مجلس این کشور که حدود دو ماه پیش با تصمیم قضایی برکنار شد، ناکام ماندند.

ویژه ‌- الکوثرهیات رئیسه مجلس عراق  پس از دو رای گیری که دور دوم آن به نزاع و اختلاف نظر ختم شد، جلسه  انتخاب جانشین الحلبوسی را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.
پارلمان عراق پیش از این هم  دو بار به علت به حد نصاب نرسیدن رای اعضاء ، ناکام بود . براساس نتایج دور اول، از میان ۳۱۴ رای، سالم العیساوی ۹۷ رای، شعلان الکریم ۱۵۲ رای، طلال الزوبعی، یک رای، عامر عبدالجبار ۶ رای و محمود المشهدانی ۴۸ رای کسب کردند.
شعلان الکریم رئیس ائتلاف السیاده در پارلمان عراق ( نامزد مورد نظر محمد الحلبوسی رئیس کنونی پارلمان عراق) با اخذ ۱۵۲ رأی، از ۳۱۴ رأی اخذ شده پیشتاز مرحله اول انتخابات پارلمانی شد اما دور اول رای‌گیری برای انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق به پایان رسید و هیچ یک از نامزدها نتوانستند اکثریت مطلق آرا را کسب کنند.
براساس ماده ۵۵ قانون اساسی عراق، رئیس پارلمان باید با اکثریت مطلق اعضای یعنی نصف به علاوه یک انتخاب شود.
اگرچه گروه های سیاسی عراق برای انتخاب رئیس مجلس جدید با اجماع وارد چندین دور مذاکره شدند اما این موقعیت که به طور سنتی سهم نیروهای عرب سنی  است ، هم اکنون به محل اختلاف نظر احزاب سنی  که  آن را سهم خود می دانند، شده است.
محمد الحلبوسی در سال ۲۰۲۲ برای بار دوم به‌عنوان رئیس پارلمان انتخاب عراق انتخاب شد.  پیشتر دادگاه فدرال عراق در جلسه ای که برای رسیدگی به شکایت الدلیمی و باسم خاشان به عنوان شخص ثالث در کنار الدلیمی برگزار شده بود، توضیح داد که خاشان شواهدی را ارائه کرده که مشارکت الحلبوسی در قرارداد با یک شرکت خارجی را که مدیر آن نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی است، اثبات می کند و یکی از مهمترین اهداف این شرکت، عادی سازی روابط بین رژیم اسرائیل و کشورها است. الحلبوسی به حکم دادگاه فدرال عراق اعتراض و اعلام کرد که برای دفاع از حقوق قانونی خود، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 2 بهمن 1402 - 9:56:8