زیارتگاه سَخی ، نگین انگشتری کابل

دو شنبه 11 دی 1402 - 9:56:9
زیارتگاه سَخی ، نگین انگشتری کابل

زیارتگاه سَخی؛ یکی از اماکن مشهور و مقدس افغانستان به شمار می‌رود که منتسب به حضرت علی علیه السلام است و در دامنه غربی کوه آسمایی(کوه تلویزیون) و در منطقه کارته‌سخی کابل قرار دارد

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  بازدید و زیارت این مکان مقدس که نزد مردم افغانستان از جایگاه معنوی والا و ارزشمندی برخوردار است، یکی از برنامه های جانبی هیات رسانه ای کشورمان بود که هفته گذشته برای بررسی زمینه های توسعه همکاری های خبری و رسانه ای و آشنایی با ظرفیت های افغانستان به کابل سفر کرد.
در بدو ورود به این زیارتگاه؛ اولین چیزی که توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب می کند، معماری کم نظیر و کاشی‌کاری‌های خیره کننده و محوطه بسیار بزرگ آن است که از عظمت و شکوه معماری خاص و کم نظیری برخوردار است.
کمتر بازدید کننده ای را می توان مشاهده کرد که دستکم چندین عکس و فیلم به یادگاری از آن نگرفته باشد.

از پیرمردی که در داخل صحن زیارتگاه سخی، مشغول تلاوت قرآن بود؛ درباره میزان علاقه مندی مردم به این مکان و اینکه بیشتر در چه روزهایی زایران به قدمگاه حضرت علی (ع) سر می زنند، سئوال کردم که پاسخ داد؛ بیش از بیست سال است که در این مکان برای اهل قبور و درگذشتگان و اموات قرآن تلاوت می کنم و از همین راه امرار معاش می کنم. او گفت که بیشترین زمان مراجعه مردم، در ایام دو عید قربان و فطر  است و همچنین روزهای پایانی هفته (پنجشنبه وجمعه) که مردم برای زیارت اهل قبور به زیارتگاه سخی می آیند.
مرد سالخورده کابلی درخصوص تاریخچه و علت ساخت و احداث چنین بنای ارزشمندی گفت که مشهورترین روایت این است که خرقه منتسب به پیامبر اکرم(ص) در سال ۱۱۸۲ هجری قمری در مسیر انتقال از بدخشان به ولایت قندهار مدتی در این مکان قرار گرفت.

حاملان خرقه پیامبر (ص) دو شب پیاپی در خواب دیدند شخص سبز پوشی که شمشیرش را بر سنگی گذاشته، کنار خرقه، با عده‌ای نماز می خواند. آنان از این شخص پرسیدند که او کیست، و آن شخص سبز پوش خود را علی (ع) معرفی کرد. به همین دلیل از آن پس این مکان، به قدم‌گاه حضرت علی (ع) معروف شده است .حاملان خرقه پس از رسیدن به قندهار، واقعه را برای احمدخان ابدالی نقل کردند. او دستور داد در آنجا زیارت‌گاهی به نام سخی، شاه مردان ساخته شود. اکنون تاریخچه این زیارت‌گاه بر کتیبه‌ای در داخل آن بر دیوار نصب شده است.
در محوطه بیرونی زیارتگاه نیز علم بزرگی افراشته شده است که برخی مردم برای عرض ارادت و رواشدن حاجاتشان ضمن توسل به اهل بیت علیهم السلام بویژه حضرت علی ( ع) از خدای متعال طلب حاجات می کنند و براساس یک سنت دیرینه با دستمال و پارچه های رنگی و عمدتا به رنگ سبز به این علم دخیل می بندند.

در قسمت جنوبی این زیارتگاه که روی دامنه کوه قرار گرفته است؛ قبرستانی قرار دارد که اموات و درگذشتگان بسیاری از مردم در آن به خاک سپرده شده اند و این مکان هر روزه پذیرای بسیاری از بازدیدکنندگان است که البته به گفته یکی از خادمان این مرکز، روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته شمار افرادی که این مکان رفت و آمد می کنند قابل توجه است .یکی دیگر از مواردی که توجه حاضران را جلب می کرد؛ سنگ قبرهایی که بود که نوشته روی آنها توسط طالبان پاک شده بود .

علت این اقدام را جویا شدم و پاسخ شنیدم که حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) معتقد است که اسامی مقدسی مثل نام خدا و پیامبر و ... را نباید روی سنگ قبرها که محل عبور مردم از روی آنهاست نوشت. لذا طالبان به پاک کردن آنها اقدام کرده است و البته برای مشخص بودن هویت درگذشتگان؛ سنگ قبرها به صورت ایستاده در دیوار نزدیکی قبرها قرار داده شده بود.

در ضلع شرقی قبرستان نیز محوطه ای برای کبوتران تدارک دیده شده است که صدها کبوتر با پروازهای مکرر در محوطه و صحن زیارتگاه حال و هوای خاصی را به این مکان می بخشند و زایران و بازدیدکنندگان با خرید گندم و نذرگندم، لحظاتی را به تماشای پرندگان و گرفتن عکس و فیلم سپری می کنند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید

از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 


دو شنبه 11 دی 1402 - 9:43:31