ورود ایران به کارزار جهانی تولید «تراشه»

دو شنبه 27 آذر 1402 - 11:35:29
ورود ایران به کارزار جهانی تولید «تراشه»

مدیر برنامه ملی میکروالکترونیک از ورود ایران به کارزار جهانی تولید تراشه خبر داد و گفت: صنعت میکروالکترونیک از فرصت‌های قابل توجهی از قبیل بازار ۲ تا ۳ میلیارد دلاری کشور برخوردار است.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمدحسین محمدی لاریجانی گفت:  فناوری «میکروالکترونیک» یک فناوری نوظهور، ‏‏‏‏‏‏‏ کاربردی و استراتژیک است که یکی از حوزه‌های مهم در علم الکترونیک و مهندسی برق بوده و در آن از ترکیب فیزیک، مهندسی برق و نانوتکنولوژی برای ساخت و طراحی سیستم‌های الکترونیکی با ابعاد بسیار کوچک استفاده می‌شود.
وی افزود: تلاش می‌کنیم با مشارکت حداکثری ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه صنعت میکروالکترونیک و نیمه هادی با هدف راه‌اندازی کارخانه تولید ریزتراشه و مشتقات آن گام‌های اساسی برداریم.
وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های تولید ماشین آلات پیشرفته و ابزار دقیق بومی، توسعه زنجیره‌های تأمین مواد اولیه مؤثر با نگاه مشارکت بین المللی و توجیه‌پذیری اقتصادی در کنار اکتساب دانش و تخصص فنی خطوط تولید از نقاط مهم این رویکرد است.
محمدی لاریجانی  درادامه گفت: توسعه همکاری‌های بین‌المللی در طراحی و تولید مشترک و نیز ایجاد زمینه مشارکت‌های مالی و سرمایه گذاری، زنجیره تأمین و زیرساخت‌های مشترک حوزه ساخت ریزتراشه از مأموریت‌های اصلی برنامه ملی میکروالکترونیک است که نسبت به آن اهتمام ویژه داریم.
وی تاکید کرد : این صنعت در ایران در مراحل میانی بلوغ فناوری و ورود به صنعتی شدن به سر می‌برد و در نتیجه باید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های اجرایی بر اساس شرایط واقع بینانه فعلی صنعت در کشور باشد و در کنار توسعه فناوری‌های طراحی و ساخت نمونه و تولید انبوه تراشه، رشد دیگر مزیت‌های نسبی کشور در تولید مواد پیشرفته، ساخت ماشین آلات ابزار دقیق و نیز منابع طبیعی قابل اتکا در زنجیره تأمین بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: نقطه قوت این صنعت در کشور را  می‌توان حضور نیروی انسانی تحصیلکرده دانست؛ تعداد دانش‌آموختگان این حوزه (مهندسی برق، الکترونیک و کامپیوتر) طی ۱۵ سال گذشته در کشور متجاوز از ۱ میلیون نفر بوده است. این نیروی انسانی می‌تواند در بخش طراحی بدون ساخت زنجیره ارزش صنعت میکروالکترونیک نقش آفرینی ویژه‌ای داشته باشند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید

 


دو شنبه 27 آذر 1402 - 11:35:23

دسته بندی :