شصت‌وچهارمین روز طوفان الاقصی ؛ وتوی قطعنامه آتش بس در غزه

شنبه 18 آذر 1402 - 9:17:56

شکست شورای امنیت برای آتش بس فوری در غزه در پی وتوی آمریکا،  تداوم حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی و مسکونی در غزه و ضربات کاری مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها در نبرد میدانی از مهم ترین تحولات فلسطین اشغالی به شمار می رود.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، همزمان با شصت و چهارمین روز عملیات طوفان الاقصی، آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه برغم کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.
 قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی به رای گذاشته شد که  از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۳ عضو رای موافق، یک عضو  یعنی ایالات متحده آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند. 
یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل به حداقل ۹ رای بدون مخالفت ( وتوی) ۵ عضو دائم این شورا یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین دارد که قطعنامه پیشنهادی امارات با مخالفت و وتوی آمریکا مواجه شد.
این نشست اضطراری شورای امنیت در پی فعال کردن ماده ۹۹ منشور ملل از سوی آنتونیو گوترش تشکیل شده بود. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه در پی جنگ اسرائیل، نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده بود. این اولین باری بود که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیر کلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام داد.
ماده ۹۹ منشور سازمان ملل  که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیر کل می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»
امارات متحده عربی پیش نویس قطعنامه کوتاهی را به شورا ارائه داده بود که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» بود و از حمایت کشورهای عربی و اسلامی برخوردار بود. قطعنامه پیشنهادی که به تصویب شورای امنیت نرسید، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت فاجعه بار انسانی در نوار غزه و رنج مردم غیرنظامی فلسطین، تاکید می کرد که جمعیت غیرنظامی فلسطین و اسرائیل باید بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه محافظت شوند. قطعنامه پیشنهادی همچنین تاکید داشت که همه طرف ها باید به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه، به ویژه در مورد حمایت از غیرنظامیان عمل کنند.
این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه «گروگان ها» و نیز تضمین دسترسی بشردوستانه به غزه بود و از  دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود گزارش فوری و مستمر در مورد وضعیت اجرای این قطعنامه به شورا ارائه دهد.
اما خبر دیگر اینکه،  حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی و منازل مسکونی در نوار غزه ادامه دارد و در جدیدترین  دور این تجاوزات، رژیم صهیونیستی یک باب منزل را در اردوگاه خان‌یونس بمباران کرد که در پی آن 13 نفر شهید و چندین نفر دیگر هم زخمی شدند.
این در حالی است که ضربات کوبنده مقاومت به ارتش رژیم صهیونیستی در میدان نبرد ادامه دارد  که بنا بر اعلام  ابوعبیده سخنگوی گردان‎های قسام شاخه نظامی حماس،  مقاومت اسلامی فلسطین در 24 ساعت گذشته 21 خودروی زرهی اشغالگران اسرائیلی را در محورهای مختلف نبرد در نوار غزه به طور کلی یا جزئی منهدم کرده است.

سایر تحولات مهم غزه به شرح ذیل است:

 حماس: وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکا، مشارکت مستقیم در کشتار ملت فلسطین است
«عزت الرشق » عضو دفتر سیاسی جنبش حماس اقدام آمریکا در وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس در غزه شده بود را به شدت محکوم کرد. وی افزود: وتوی آمریکا علیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس در غزه است، موضعی غیراخلاقی و غیرانسانی است.
عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد،  مانع تراشی واشنگتن در صدور قطعنامه برای توقف جنگ، مشارکت مستقیم با اشغالگران در کشتار ملت فلسطین و ارتکاب جنایات بیشتر در پاکسازی قومی است.

 نماینده روسیه: آمریکا با وتوی قطعنامه آتش بس در غزه حکم به کشتار غیرنظامیان داد
نماینده روسیه در شورای امنیت سازمان ملل با انتقاد از اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس انسانی در غزه گفت: آمریکا باز هم مانع آتش بس در غزه شد و ممانعت از آتش‌بس یعنی حکم اعدام آمریکا برای هزاران و شاید ده‌ها هزار فلسطینی.

 نماینده چین: برای آمریکا متاسفیم
نماینده چین در شورای امنیت گفت: ما متاسفیم که ایالات متحده از وتوی خود علیه قطعنامه‌ای که خواستار آتش بس در غزه با وجود ادامه کشتار در آنجاست، استفاده کرد.

واکنش تشکیلات خودگردان به وتوی آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت درباره غزه
نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد: ناکامی شورای امنیت در تصویب پیش نویس قطعنامه برای توقف تجاوز علیه غزه، لکه ننگ و توهینی به آزادگان جهان و زیرپاگذاشتن و نقض ارزش‌هاست.نخست وزیر تشکیلات خوگردان فلسطین افزود: استفاده آمریکا از حق وتو، دروغ  نگرانی از جان غیرنظامیان را برملا و مجوز جدیدی برای اسرائیل در ادامه کشتار و آوارگی فراهم می‌کند.

واکنش عفو بین‌الملل به اقدام آمریکا در وتوی قطعنامه شورای امنیت برای آتش بس در غزه
عفو بین الملل سازمان ملل با انتقاد از اقدام آمریکا در به شکست کشاندن پیش قطعنامه شورای امنیت در برقراری آتش بس در غزه  تاکید کرد: وتوی قطعنامه آتش‌بس توسط آمریکا، بی‌توجهی ظالمانه به رنج غیرنظامیان در نوار غزه است.

درگیری مبارزان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی در نابلس
منابع محلی فلسطینی گزارش دادند که صدای انفجارها داخل شهرک قدیمی در نابلس همزمان با یورش نیروهای اشغالگر به این شهر شنیده شده است. نظامیان اشغالگر اسرائیلی بامداد امروز از منطقه «الطور» به شهر نابلس یورش بردند. برخی منابع خبری از درگیری مسلحانه جوانان فلسطینی با نظامیان اشغالگر در شهر نابلس خبر می‌دهند.
نیروهای اشغالگر اسرائیلی به شهرک «کفرراعی» در جنوب غرب جنین یورش بردند و منزل یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین را در این شهرک محاصره کردند. نظامیان صهیونیست همچنین به اردوگاه «عقبه جبر» در اریحا در شرق کرانه باختری حمله کردند و چندین منازل را در محله النابلسی در مرکز این اردوگاه به محاصره خود در آوردند.
 منابع فلسطینی گزارش دادند که نیروهای اشغالگر با جوانان فلسطینی درگیر شدند و مبارزان فلسطینی نیروهای اشغالگر را با بمب‌های دست ساز هدف قرار دادند.

رژیم صهیونیستی حملات شدید به مناطق مختلف غزه را ازسرگرفت 
منابع خبری گزارش دادند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی حملات شدید و گسترده خود را به مناطق مختلف در شهرهای نوار غزه از سرگرفته است. المنار لبنان از حملات هوایی جنگنده‌های صهیونیستی و نیز حملات توپخانه ای شدید این رژیم به شرق شهر غزه خبر داد. 

 بمباران اطراف دو بیمارستان در غزه 
جنگنده‌های صهیونیستی اطراف بیمارستان اروپایی در استان خان‌یونس و نیز اطراف بیمارستان کویتی در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را بمباران کردند.

 صدای آژیر در شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه فعال شد
منابع محلی فلسطینی گزارش دادند که صدای آژیر بار دیگر در شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه به صدا در آمده است. 

شلیک 5 راکت از خاک لبنان به منطقه «المالکیه» در شمال فلسطین اشغالی
منابع خبری از شلیک چندین راکت از خاک لبنان به منطقه «المالکیه» در مرز لبنان با فلسطین اشغالی خبر دادند. در پی این حمله صدای آژیر در این منطقه به صدا درآمد و رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که شلیک 5 راکت از خاک لبنان را رهگیری کرده‌اند.

مرکز نظامی«متات» رژیم صهیونیستی زیر آتش مقاومت قرار گرفت
مقاومت اسلامی لبنان پادگان نظامی «متات» رژیم صهیونیستی در مرز لبنان با فلسطین اشغالی را هدف قرار داد و بخشی از آن را منهدم کرد. مقاومت اسلامی لبنان همچنین ویدیویی را منتشر کرد که در آن چندین مراکز نظامی صهیونیست‌ها در مرز لبنان با فلسطین اشغالی را هدف حملات خود قرار داده است.
حزب الله لبنان همچنین با صدور بیانیه ای از حمله به مرکز نظامی «رامیه» رژیم صهیونیستی با سلاح مناسب خبر داد. در بیانیه مقاومت اسلامی لبنان آمده است: مجاهدین مقاومت اسلامی ساعت 23 روز جمعه 8/12/2023 در حمایت از مردم پایدار فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه شان، مرکز «رامیه» را با سلاح‌های مناسب هدف قرار دادند که مستقیم به اهداف مورد نظر اصابت کرد و در پی آن چندین نفر به هلاکت رسیده و زخمی شدند.  

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.
به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 18 آذر 1402 - 9:17:51