فارن پالیسی:

مخالفان طالبان بر سر هیچ چیز توافق ندارند

سه شنبه 14 آذر 1402 - 21:21:18
مخالفان طالبان بر سر هیچ چیز توافق ندارند

نشریه آمریکایی فارن‌ پالیسی با اشاره به برگزاری نشست گروه‌های سیاسی افغانی مخالف طالبان در تاجیکستان نوشت، مخالفان طالبان نمی‌توانند بر سر هیچ چیز به توافق برسند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فارن‌ پالیسی نوشت، شهر دوشنبه دیروز میزبان «نشست امنیتی هرات» بود تا اوضاع افغانستان را بازخوانی کرده و راهکارهای مختلف در مورد مسائل سیاسی، امنیتی، وضعیت بانوان و چگونگی کمک‌های بشری به این کشور را مورد بررسی قرار دهد.

امیرمحمد اسماعیل خان یکی از چهره های شناخته شده صحنه سیاسی افغانستان در این نشست گفت دو راه برای آزادی افغانستان وجود دارد؛ چانه زنی یا جنگ. وی معتقد است که مذاکره با طالبان هیچ وقت جواب نداده است بنابراین جنگ به عنوان تنها گزینه باقی می‌ماند.

قرار بود این گردهمایی، دو سال پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، فرصتی برای گروه‌های مخالف باشد تا طرحی برای اصلاح مسیر نگران‌کننده این کشور ارائه کنند. در عوض، این نشست اختلاف نظر، جناح‌گرایی و ایده‌های نگران‌کننده‌ برای آینده را به وجود آورده است. رحمت الله نبیل، رئیس سابق سرویس‌های امنیتی افغانستان از «سه فقدان» شفافیت، بینش و اتفاق نظر در میان اپوزیسیون و در کل جهان که به طالبان اجازه داده قدرت خود را تثبیت کند، ابراز تاسف کرد.

فارن پالیسی در خصوص وضعیت کنونی افغانستان نوشت: برخی کشورهایی که از بازگشت طالبان برای ضربه زدن به ایالات متحده حمایت کردند، متوجه خطر آن برای خود شدند. پاکستان که از طالبان برای خنثی کردن جاه‌طلبی‌های هند در منطقه حمایت می‌کرد، از حملات متعدد توسط گروه وابسته به کابل یعنی «تحریک طالبان پاکستان»، که هدف آن از بین بردن دولت پاکستان است، آسیب می‌بیند.

تاجیکستان در حالی که عملگرا است همیشه مواضع متفاوتی دارد و طالبان را به عنوان تهدید می‌بیند. دوشنبه همین امسال چندین حمله تروریستی را خنثی کرده و اقدام‌هایی از جمله توقیف سلاح، مهمات و پول انجام داده است. در همین حال بمب‌گذاران انتحاری و یک گروه افراطی ضد دوشنبه به نام «جماعت انصارالله» در مرزهای مشترک تاجیکستان و افغانستان حضور دارند.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی حتی با وجود این که در دوشنبه ساکن است، در نشست حضور پیدا نکرد درحالیکه دستیاران این شخصیت افغان گفتند که او مشغول است. بسیاری از جوانان افغانستان که به احمد مسعود به عنوان یک رئیس جمهور آینده امید داشتند، اکنون چیزی بیش از یک "کیش شخصیت" نمی‌بینند.

پس از خروج آمریکا از افغانستان، اکثر دولت‌های غربی از مقاومت مسلحانه علیه طالبان حمایت نخواهند کرد. بی میلی برای بازگشت به جنگ در افغانستان قابل درک است، اما می‌توان با گروه‌های مخالف تماس گرفت و مطمئن شد که وقتی آنها گرد هم می‌آیند، چه کسانی باید در داخل خیمه حضور داشته باشند تا ظهور یک دیدگاه بدیل برای افغانستان فراتر از نگاه طالبان را تسهیل کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 14 آذر 1402 - 21:21:7

دسته بندی :