در برنامه فلسطین الصمود بررسی شد؛

دولت نتانیاهو در سراشیبی انحلال

شنبه 11 آذر 1402 - 10:5:3

برنامه «فلسطین الصمود» شبکه الکوثر به بررسی آثار و پیامدهای عملیات طوفان الاقصی بر فضای سیاسی داخلی رژیم صهیونیستی و چالش های پیش روی نتانیاهو دراین زمینه پرداخته است .

ویژه ‌- الکوثر« طوفان الاقصی»، عملیات موفقیت آمیز و حیرت انگیز مقاومت فلسطین،  بدون شک تاثیرات عظیمی بر پیکره  دولت روبه اضمحلال و انحلال  نتانیاهو داشته است ، دولتی که  افراطی ترین احزاب اسرائیلی  درآن فعالیت دارند .
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شدت به حمایت احزاب تندرو از جمله «صهیونیسم مذهبی » به رهبری شهرک نشین افراطی بتسلئیل اسموتریچ  و حزب « اوتزما یهودیت»  (قدرت یهودی) به رهبری ایتامار بن گویر راستگرا متکی است. هر دوی آنها از گسترش شهرک سازی در کرانه باختری حمایت و اشغال  غزه را نیز  تایید می کنند.
براساس گزارش وب سایت عبری زبان واللا،  هم « بن گویر » و هم « اسموتریچ » صدور فرمان توقف جنگ در غزه از سوی نتانیاهو را مترادف با انحلال  دولت اسرائیل برشمردند و بن گویر در واکنش به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا بین اسرائیل و جنبش حماس، آن را یک اشتباه تاریخی و تسلیم شدن تل‌آویو در برابر حماس توصیف کرد.
کارشناسان بر این باورند که دولت نتانیاهو به دلیل اتکای شدید به احزاب ائتلافی، در رسیدن به  اهدافش در غزه پس از جنگ، با چالش هایی مواجه است از جمله اینکه بن گویر و اسموتریچ از مواضع  افراطی خود هرگز دست نخواهند کشید. 
هم اکنون نتانیاهو برای رهایی از جنگ غزه و کاهش فشارهای اقتصادی و سیاسی، با اوضاع پیچیده ای روبروست.
نظرسنجی اخیر روزنامه صهیونیستی معاریو نشان می دهد که تنها 27 درصد از اسرائیلی ها نتانیاهو را برای تصدی پست نخست وزیری مناسب می دانند، در حالی که 52 درصد معتقدند بنی گانتز وزیرجنگ  برای تصدی این پست مناسب تر است.
این نظرسنجی همچنین نشان داد که حزب لیکود در صورت برگزاری انتخابات امروز 18 کرسی به دست می آورد و این نشان دهنده شکافی است که تشدید شده و بحران سیاسی خفه کننده ای که اسرائیل به دلیل روند جنگ در غزه و تشدید آن تجربه می کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 11 آذر 1402 - 10:4:57