گاردین: نتانیاهو مقصر است و باید استعفا دهد

سه شنبه 18 مهر 1402 - 12:34:31
گاردین: نتانیاهو مقصر است و باید استعفا دهد

مفسر ارشد سیاسی روزنامه انگلیسی گاردین، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در به راه افتادن جنگ کنونی در سرزمین‌های اشغالی مقصر دانست و گفت او با اقداماتش تنها اوضاع را وخیم‌تر کرده است بنابراین باید استعفا دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سیمون تیسدال در مقاله منتشر شده در روزنامه گاردین با طرح این پرسش که «چرا هنوز نتانیاهو نخست وزیر است؟» نوشت: نتانیاهو بیش از هر رهبر سیاسی دیگری مسئول تنش ها، اختلافات و خشم فزاینده ای است که تا قبل از این فاجعه هولناک رخ داده است. دو طرف بار دیگر به طور فاجعه باری در حال جنگ هستند. وظیفه اولیه نتانیاهو جلوگیری از این جنگ بود اما او به طرز فجیعی شکست خورد و معیار شکست او، تعداد بی سابقه تلفات غیرنظامیان است. نتانیاهو وعده داده بود امنیت را حفظ کند حال اگر صداقتی مانده باشد و او شرمنده باشد، نباید منتظر چنین سوالات اجتناب ناپذیری بماند و باید فورا استعفا دهد.

تیسدال افزود: ترس و رویارویی دو ویژگی اصلی حیات سیاسی طولانی نتانیاهو بوده است. پاسخ او به کشتار این هفته وعده خشونت و تنش بیشتر بوده است. بنابراین ادامه حضور نتانیاهو در قدرت و مبارزه برای توجیه اشتباهتش فقط اوضاع را وخیم تر خواهد کرد. نتانیاهو با اتخاذ سیاست «نادیده گرفتن آشکار حقوق و موجودیت فلسطینی ها»، برخورد و تقابل را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل کرد.

این مفسر سیاسی نوشت: انفجار خشم فلسطینی ها موضوعی غیرمنتظره نبود و در نتیجه‌ی ماه ها خشونت در کرانه باختری توسط شهرک نشین های راست گرایی پدید آمد که با تشویق وزیران تندرو با مصونیت عمل می کردند. گسترش بی وقفه شهرک سازی های غیرقانونی همزمان با خودداری از پذیرش هر گونه «روند صلح» مورد مذاکره به آتش این خشم دامن زد.

این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: برخی مذاکرات غیر رسمی تاکنون برای تشکیل دولت وحدت ملی با هدف مقابله با بدترین بحران اسرائیل از زمان جنگ سال 1973 شکل گرفته است. برخی چنین استدلال می کنند که تغییر رهبران در چنین برهه حساسی نشان دهنده ضعف است. اما هر دولتی که روی کار بیاید- اگر نتانیاهو روی کار باشد- همچنان با چالش مواجه خواهد بود. وی هدف اصلی اعتراضات اخیر بر سر «اصلاحات قضایی» بود.

نویسنده، نتانیاهو را برای رژیم صهیونیستی و حتی برای دوستانش مایه شرمندگی توصیف کرد و افزود: نخست وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) با اعلام جنگ وعده داده حماس و گروه های همسو با آن همچون جهاد اسلامی را نابود خواهد کرد. این یک گزافه گویی غیرواقع گرایانه است. اشغال غزه می تواند متضمن خشونت بیشتر باشد که به طور نامحدود ادامه خواهد یافت.

تیسدال همچنین نوشت: دیر یا زود آتش‌بس و گفتگو باید اتفاق بیفتد و اینجاست که جامعه بین‌المللی می‌تواند و باید سال‌ها غفلت از مساله فلسطین را جبران کند. اگر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به دنبال عادی سازی روابط ریاض و تل آویو است، آمریکا و اروپا به دنبال آن هستند که حزب الله لبنان و شبه نظامیان ضد اسرائیل در سوریه را از درگیر شدن در این جنگ بازدارند و اگر غرب به دنبال جلوگیری از گسترش نفوذ روسیه در منطقه است باید رویکرد نادیده گرفتن فلسطین را متوقف کنند.

تیسدال در پایان با انتقاد از اعلام همبستگی بی چون وجرای سران غربی همچون ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس با رژیم صهیونیستی، آن را مشکل ساز توصیف کرد و نوشت رهبران غربی به جای ژست گرفتن باید اقدام کنند.

وی همچنین آتش بس را تنها راه حل فوری برای بحران کنونی و تنها گزینه منطقی برای حل مساله فلسطین را تشکیل دو کشور مستقل عنوان کرد.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 18 مهر 1402 - 12:34:26