اعتراض کویت به رای دادگاه عراق درباره توافق خورعبدالله

شنبه 25 شهریور 1402 - 13:38:22
اعتراض کویت به رای دادگاه عراق درباره توافق خورعبدالله

دولت کویت به رای دادگاه فدرال عراق مبنی بر مغایرت داشتن توافقنامه فی مابین درخصوص کشتیرانی در خورعبدالله با قانون اساسی این کشور، اعتراض کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در پی اعلام رای دادگاه فدرال عراق مبنی بر این که توافقنامه امضا شده میان دو کشور درخصوص تنظیم ناوبری مشترک دریایی در منطقه خور عبدالله، مغایر با قانون اساسی عراق است، معاون وزیر خارجه کویت، یادداشت اعتراضی را در این خصوص تسلیم سفیر عراق در کشورش کرد.

این گزارش حاکی است که احمد البکر معاون امور جهان عرب در وزارت خارجه کویت در محل این وزارتخانه، با المنهل الصافی سفیر عراق در کویت دیدار و یادداشت اعتراضی در خصوص مفاد رای صادره از سوی دادگاه فدرال عراق به وی تسلیم کرده است.

توافقنامه ناوبری دریایی درمنطقه خور عبدالله 25 نوامبر 2013 میان عراق و کویت امضا شد و سپس به تصویب پارلمان عراق رسید اما اکنون دادگاه فدرال عراق آن را ملغی اعلام کرده است چرا که به استناد رای این دادگاه، توافقنامه نتوانسته است رای مثبت اکثریت دو سوم پارلمان را به دست آورد و این بر خلاف ماده 61 قانون اساسی است.

خورعبدالله در شمالی ترین نقطه خلیج فارس میان دو جزیره وربه و بوبیان کویت و شبه جزیره فاو عراق قرار گرفته است و یکی از مهمترین پرونده های مربوط به مساله ترسیم مرزهای آبی میان دو کشور به شمار می رود.

عراق و کویت در طول سالهای پس از سقوط صدام کوشیده‌اند که روابط آسیب دیده دوجانبه را ترمیم کرده و پرونده‌های باقیمانده را حل و فصل کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 25 شهریور 1402 - 13:16:6