چشمه زمزم، گواراترین آب و مبارک‌ترین سوغاتی چشم‌انتظاران حجاج

شنبه 3 تیر 1402 - 16:0:0

چاه زمزم یکی از برکات مسجدالحرام است که هرکسی در سفر به مکه مکرمه و یا دیدار با زائران خانه خدا، جرعه‌ای از این آب مقدس را نوشیده است. به مناسب فرارسیدن موسم حج در ویدئویی نگاهی به مستند تولید آب گوارای زمزم در سرزمین وحی بیاندازیم.

به گزارش پایگاه الکوثر، طبق روایات این چشمه را حضرت جبرئیل زمانی پدید آورد که تشنگى بر حضرت اسماعیل و هاجر (که توسط حضرت ابراهیم از سرزمین فلسطین کنعان به صحراى خشک و بى آب عربستان کوچانده شدند) غلبه کرد. 

با جوشیدن چشمه از زیر پای اسماعیل (ع)، هاجر با شن و ماسه و سنگ اطراف چشمه را محصور می‌کند. این حرکت بیانگر مقدس بودن آب است.

این چاه در ۲۱ متری کعبه واقع شده که دارای ۳۰ متر عمق است. در سال ۱۴۱۵ ق چاه زمزم را لوله‌کشی کرده و به بیرون مسجدالحرام به طرف جنوب انتقال دادند. همچنین سه موتور پمپ آب چاه را به منطقه کوی پمپاژ می‌کند و در آنجا در منبع بزرگی ذخیره و بعد از تصفیه به مسجدالحرام برگردانده می‌شود. در حال حاضر در هر ثانیه ۱۱ لیتر آباز چاه زمزم بهره‌برداری می‌شود.

حجاج بیت‌الله الحرام عطش خود را با نوشیدن آب  پربرکت زمزم در مسجد الحرام فرو می‌نشانند.

در حال حاضر آب زمزم توسط پمپ از طریق لوله‌کشی به زائرین می‌رسد و بسیاری از آن‌ها این آب را به عنوان سوغات با خود می‌برند.

توزیع آب زمزم در میان زائران در حیطه اختیارات اداره آب‌رسانی و واحد سقایت تولیت کل مسجدالحرام و مسجدالنبی قرار دارد و این اداره به صورت شبانه‌روزی هزاران بطری آب زمزم خنک را در اختیار زائران قرار می‌دهند.


شنبه 3 تیر 1402 - 13:38:32

دسته بندی :