«حدیث افتراق» چگونه به تکفیر دیگران منجر می‌شود؟ +فیلم

سه شنبه 30 خرداد 1402 - 15:0:0

استاد حوزه و پژوهشگر مسائل دینی با اشاره به «حدیث افتراق» که از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است، تاکید کرد باور داشتن به چنین روایاتی عامل تفرقه و تکفیر دیگران در امت اسلامی بوده و زمینه ساز وقوع فجایع زیادی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد قصیر در برنامه «فی المیزان» شبکه الکوثر به تشریح «حدیث افتراق» پرداخت که فقط یک فرقه را «فرقه ناجیه» یا نجات یابنده و بقیه را جهنمی تصور می کند و گفت: «حدیث افتراق» از آتش جهنم و آخرت صحبت می کند ولی مشکل جایی است که من به برادرم که پیرو مذهب دیگری است، به چشم کسی که جهنمی است نگاه کنم. حتی در منابع شیعه هم آمده است که شیعیان چند فرقه می شوند و اهل سنت هم چند فرقه می شوند و فقط یک فرقه از شیعیان نجات پیدا می کند و بقیه فرقه ها به اضافه کل اهل سنت گمراه می شوند. چنین روایاتی نقش مهمی در شکل گیری ساختار عقیدتی و فکری مذاهب اسلامی داشته است.

این استاد برجسته حوزه افزود: باور داشتن به «فرقه ناجیه» راه را به روی تکفیر دیگران باز می کند و این باور، بر رفتار مسلمانان با برادران مسلمانشان تاثیر می گذارد چرا که هر فرقه گمان می کند بقیه جهنمی هستند و فقط اعضای فرقه خودش هرکاری هم کرده باشند به بهشت می روند. این باور، رفتارهای خطرناکی به دنبال داشته است.

شیخ اسد قصیر گفت: از معاویه بن ابی سفیان، عبدالله بن عمر، سعد بن ابی وقاص، عمر بن عوف المزنی، ابی امامه، انس بن مالک و ابی هریره به عنوان راویان این حدیث یاد می شود که به 11 شکل این حدیث را نقل کرده اند.

این پژوهشگر اسلامی افزود: هدفی که به دنبال آن هستیم پاکسازی میراث اسلامی است نه نابود کردن آن و می خواهیم چنین احادیثی را که فجایع و مصیبت هایی برای امت اسلامی به همراه داشته است، کنار بگذاریم. وجود چنین احادیثی است که موجب شده است علمای وهابیت بگویند اگر دیگران به آنچه ما اعتقاد داریم باور نداشته باشند پس کافر هستند. همین طرز تفکر، باب تکفیر را باز کرده و موجب انتقال از تکفیر اخروی به تکفیر دنیوی و آغاز کشتار و تکه تکه شدن امت اسلامی شده است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 30 خرداد 1402 - 13:43:36