برنامه یوم الجدید:

گشتی در خانه موزه مقدم از بناهای تاریخی زمان قاجار

دو شنبه 29 خرداد 1402 - 10:36:14

موزه مقدم یکی از خانه‌های تاریخی پایتخت است و از مکان های دیدنی تهران به شمار می‌رود. این خانه محل سکونت محمدتقی خان احتساب الملک شهردار تهران در عهد ناصرالدین شاه قاجار بوده است. دوربین برنامه یوم الجدید گزارشی دراین زمینه تهیه کرده است .

ویژه ‌ -الکوثر: این  خانه‌ تاریخی سپس در اختیار فرزند محمدتقی خان احتساب الملک ، دکتر محسن مقدم، استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسر فرانسوی‌اش سلما، قرار می‌گیرد. خانه تاریخی پروفسور مقدم به دلیل دارا بودن اشیای تاریخی و گرانقیمت  از باارزش ترین خانه های تاریخی جهان به شمار می رود و در ایام  نوروز پذیرای گردشگران است .
موزه «خانه مقدم» به خاطر مجموعه ارزشمندی از اشیاء کلکسیونی خود است که از سراسر جهان گردآوری می کند و به همین دلیل، مشهور است. پروفسور باب در مقاله ای که در دهه پنجاه میلادی منتشر شد، این خانه را میراث فرهنگی قرن توصیف کرده است .

تاریخچه خانه موزه مقدم

خانه موزه مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار به شمار می‌آید و متعلق به یکی از درباریان آن دوران به نام محمد تقی خان احتساب الملک، بوده است. احتساب الملک دارای دو پسر به نام‌های حسن و محسن بود که برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن در فعالیت‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی حضور فعالی داشت و در جوانی فوت کرد. از او نمایشنامه بسیار معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» به‌جامانده است.
برادر کوچک‌تر، محسن، پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی در سال ۱۳۱۵ به ایران بازگشت و به‌همراه همسر فرانسوی خود «سُلما» در خانه پدری -محل کنونی موزه مقدم- ساکن شد و در کنار فعالیت‌های علمی به گردآوری آثار و اشیای تاریخی و فرهنگی پرداخت.
استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده و... را با الهام از فضاهای سنتی تاریخی به‌نحو چشمگیری در جای‌جای این عمارت قدیمی نصب کرد. برخی دیگر را مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگه داشت.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 29 خرداد 1402 - 10:35:22