اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای تأسیس شبکه‌ همگرای نخبگانی امت اسلامی

دو شنبه 22 خرداد 1402 - 14:5:40
اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای تأسیس شبکه‌ همگرای نخبگانی امت اسلامی

سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران پیشنهاد کرد شبکه‌ای توسط اندیشمندان جهان اسلام تأسیس شود؛ وی در این خصوص گفت: دانشگاه تهران آمادگی دارد یک شبکه همگرای نخبگانی امت واحده اسلامی را ایجاد کند که این شبکه به عنوان یک نهاد مدنی و فارغ از وابستگی به دولت‌ها بتواند توسط اندیشمندان جهان اسلام مدیریت شود.


الکوثر- ایران

به گزارش پایگاه الکوثر، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در دومین همایش بین‌المللی همزیستی مسالمت‌آمیز که با عنوان «همگرایی جهان اسلام و افق تمدنی آینده با محوریت مقاصد شریعت» با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی از ۱۵ کشور در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، از همگرایی ملل مسلمان به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم جهان اسلام یاد کرد و گفت: آنچه که متاسفانه در سده‌های اخیر شاهد آن بودیم، ایجاد نوعی تشتت و تفارق در جهان اسلام بوده است. تمدن اسلامی بیش از ۵۰۰ سال بر تمدن جهانی سروری می‌کرد، اما متاسفانه امروز اروپایی‌ها نسبت‌ به دین مبین اسلام ناسپاسی می‌کنند و گذشته خود را که بابت تمدن اسلامی چه بهره‌هایی برده‌اند، فراموش کرده‌ یا خود را به فراموشی زده‌اند. لذا بر ما دانشگاهیان و همه نخبگان جهان اسلام تکلیف است که بتوانیم تمدن اسلامی را به اوج گذشته خود و ای بسا فراتر از گذشته بازگردانیم تا بتواند رفاه و آسایش ملل مسلمان و تمامی ملل جهان را تامین کند.

رئیس دانشگاه تهران با مرور واژگانی نظیر «مقاصد شریعت»، «مصلحت» و «حکمت» که در محورهای این همایش بین‌المللی مورد توجه قرار دارد، اظهار کرد: همگی این واژگان بیانگر این است که هم در مقام فتوا و هم در مقام فقه حکومتی، مصلحت مردم و توجه به اینکه مفاسد به کمترین حد خود تنزل پیدا کند، دارای اهمیت است. امروز جهان اسلام مبتلابه نوعی تشتت است و لذا مهمترین مصلحتی که برای ملل مسلمان وجود دارد این است که با حضور اندیشمندان اسلامی بتوانیم به راهکارهای عملی برای همگرایی دست پیدا کنیم و دانشگاه تهران آمادگی دارد که در زمینه رسیدن به این هدف مقدس کمک کند.


دو شنبه 22 خرداد 1402 - 11:38:34

دسته بندی :