دیدگاه امام خمینی نسبت به مقام زن در جامعه

یک شنبه 14 خرداد 1402 - 7:53:40
دیدگاه امام خمینی نسبت به مقام زن در جامعه

دکتر محمد ابراهیم نتاج ، تحلیل‌گر و پژوهشگر در زمینه فلسفه و مدیریت درخصوص دیدگاه امام خمینی (ره) درباره مقام زن در جامعه می‌گوید؛ اگر بخواهیم با مرور سخنان، تصاویر و ویدیوهای برجای مانده از رهبر کبیر انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه زن، حجاب و آزادی صحبت کنم باید بگویم که دیدگاه ایشان یک دیدگاه متعالی درباره زن است، زن انسان‌ساز و تمدن‌ساز است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،عقیده وی از دید امام راحل این است که، زن با حضور در خانواده و جامعه نقش اصلی و سازنده را در ارتقای معنویت و شکل‌گیری جامعه سالم ایفا می‌کند و هم مرتبه با مرد است، نه کم‌ارزش‌تر و نه باارزش‌تر از آن.

او ادامه می‌دهد: هم مرد و هم زن انسان هستند؛ بنابراین زن هم مانند مرد می‌تواند کسب فضائل، صفات نیکو و کسب علم و معرفت کند‌، مقام زن آنقدر در نگاه امام بالاست که بزرگ‌ترین مدرسه را برای تربیت انسان‌ها دامن زن و مادر می‌داند و تاکید دارد که علت بزرگترین خلاف‌ها، آسیب‌ها دوری از محبت مادری است و این دوری عقده ایجاد می‌کند که سرمنشا مفاسد اقتصادی است.

دکترنتاج می‌گوید: به تعریف امام خمینی  (ره)، زن در جامعه مسیر زندگی و حرکت اخلاقی و اجتماعی را تعریف می‌کند، چنین زنی لیاقت این را دارد که صاحب کرامت و جایگاه خلفیه‌الهی شود، پس زن یک گوهر متعالی است که باید در صدف حجاب و هاله‌ای از عفت حفظ و نگهداری شود چرا که این زن نباید آسیب ببیند و نقش سازنده خودش را در جامعه از دست بدهد.

این پژوهشگر پیرامون بحث آزادی زن یادآور می‌شود: حضرت امام راحل زن را از نگاه اسلام کاملا آزاد می‌داند و آزادی زن را در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و در همه عرصه‌هایی که مرد آزادانه فعالیت می‌کند زن هم فعالیت می‌کند.

دکتر محمد ابراهیم نتاج، اضافه می‌کند: اما نگاهی که امام خمینی (ره) دارد این است که زن نباید آزادی کاذب داشته باشد، آزادی‌ای که سبب بی‌بندوباری و به فساد کشاندن زنان می‌شود کاذب است، چون زن منشا تمدن‌سازی است اگر این زن منحرف شود جامعه هم به فساد کشیده خواهد شد و دیگر نه انسانی ساخته می‌شود و نه تمدنی.


یک شنبه 14 خرداد 1402 - 7:53:34