بازگشت روابط سوریه و کشورهای عربی از منظر منطقه ای و بین المللی

جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 10:8:0

تحلیگر سیاسی از برلین به تفصیل درباره دلایل بازگشت روابط سوریه به وضعیت قبلی با کشورهای عربی و چگونگی افول قدرت آمریکا در سطح بین المللی و منطقه ای صحبت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر رضوان قاسم، تحلیلگر سیاسی از برلین در برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر در خصوص بازگشت روابط سوریه و تحولات منطقه گفت: درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب باید از دو جنبه تحلیل کنیم و نشست جده ابعاد بسیاری دارد. جنبه اول بین المللی و جنبه دوم منطقه ای است. در سطح بین المللی مشخص شده است که آمریکا در حال افول و عقب نشینی است و نسبت به قبل ضعیف تر شده است و برخی کشورهای دیگر نیز عقب نشینی کرده اند که این عقب نشینی نقش مهمی در تحولات بین المللی ایفا کرد و این همان چیزی است که وزارت خارجه چین بیان کرد که هرجا سایه آمریکایی باشد مشکلات هم وجود دارد و وقتی این سایه نباشد امنیت و آرامش حاکم است. 
وی افزود: در واقع، افول آمریکا در سطح بین‌الملل و ظهور چین و روسیه از سوی دیگر منجر به تغییر نگرش جدی و چشمگیر بر سیاست بین‌المللی و منطقه‌ای شد. این افول به دلیل تحول در مقابله با سیاست آمریکاست، چرا که این کشور را ابرقدرت می دانستند و هیچکس نمی توانست در مقابل آن بایستد، اما مقابله جمهوری اسلامی ایران با این نیرو چه مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم سطح منطقه و غرب آسیا بود که آغازی برای مقابله با سیاست‌های آمریکا در سطح منطقه و سطح بین‌المللی گشت.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 29 اردیبهشت 1402 - 9:35:18

پربازدیدها