اتصال راه آهن ایران به اروپا از طریق روسیه

پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 9:27:59
اتصال راه آهن ایران به اروپا از طریق روسیه

ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، توافقنامه احداث خط آهن رشت - آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه طی مراسمی با حضور رئیسی و ولادیمیر پوتین به صورت ویدئو کنفرانس به امضاء مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ایران و الکساندر نوواک وزیر حمل و نقل روسیه رسید. براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه 1.6 میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت 48 ماه احداث شود.

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در مراسم امضای سند توافق نامه احداث خط ریلی راهبردی رشت- آستارا گفت: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.

وی خاطرنشان کرد، بدون تردید این توافق گامی راهبردی برای دو کشور است. همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم جلوه های همکاری است است که امروز میان دو کشور رقم می خورد. کشورهای دیگری در این مسیر قرار دارند.

وی ادامه داد: مسیر شمال- جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود این مسیر یک جلوه از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه کشورهای آسیای شرقی قفقاز و شمال اروپاست و کمک بزرگی به تجارت و ترانزیت منطقه خواهد کرد.

در این مراسم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز گفت: این خط ریلی 162 کیلومتری که دو شهر رشت و آستارا در ایران را به شکل ریلی به یکدیگر متصل می‌کند، این فرصت را فراهم می‌کند که شاهد حمل و نقل ریلی بدون وقفه در کل مسیر کریدور شمال به جنوب باشیم.

وی گفت: در چارچوب این پروژه عظیم ما شاهد سطح عالی در روابط ایران و روسیه هستیم.

رئیس جمهور روسیه در این رابطه با تشکر از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان برای سیاست‌گذاری در جهت توسعه روابط بین دو کشور، تأکید کرد: احداث این‌ راه آهن موجب تنوع بخشی به مسیرهای حمل و نقل بین‌المللی می‌شود و از طرف دیگر امتیازات رقابتی گوناگونی را برای کشورهای حاضر در مسیر حمل و نقل شمال-جنوب ایجاد می‌کند.

پوتین افزود: با احداث این خط ریلی، این امکان فراهم می‌شود که کالاها مسیر انتقال از سن‌پترزبورگ در روسیه به بمبئی هند را 10 روزه طی کنند و این در حالی است که از مسیرهای سنتی زمان انتقال کالاها 30 تا 40 روز طول می‌کشید. این مسیر همچنین به صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل کالا منجر خواهد شد و در قالب آن شاهد افزایش حجم مبادله کالاها نیز خواهیم بود. 

شایان ذکر است مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت 162 کیلومتر بین رشت و آستارا است که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 9:13:21