امضای دو تفاهم نامه همکاری بین ایران و عراق در زمینه دادگستری

پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402 - 19:6:27

امضاء دو یادداشت تفاهم همکاری و پیامدهای مثبت آن برای روابط دو کشور و گسترش همکاری ها میان دو همسایه دستاورد سفر رئیس شورای عالی قضایی عراق به تهران

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «مع المراسلین» شبکه الکوثر درباره سفر رئیس شورای عالی قضایی عراق به جمهوری اسلامی ایران آمده است: فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق به دعوت غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ایران در چارچوب گسترش و تحکیم روابط در تمامی سطوح از جمله روابط قضایی و حقوقی، و پیگیری برخی مسائل حقوقی معلق به تهران سفر کرد.

آقای مرتضی علیزاده، محقق و پژوهشگر حقوقی گفت: روابط عراق و ایران در سال های اخیر در زمینه های مختلف رشد چشمگیری داشته است و باید در زمینه های قضایی و حقوقی نیز همکاری ها تقویت شود. این سفر همچنین منجر به امضای دو تفاهم نامه بین دستگاه قضایی ایران و عراق شد که دو طرف آن را مهم خواندند، اما مهم ترین موضوع گفتگو، موضوع ترور شهیدان سلیمانی و المهندس بود. با توجه به جمع آوری مستندات و اطلاعات جدید درباره این پرونده، و افشای برخی اسامی و حقایق و اسامی دخیل در این جنایت، ایران به دنبال اجرای عدالت به صورت ویژه‌ای در این پرونده و استرداد اشخاص دخیل و عاملان این جنایت است و این جنایت نباید مشمول مرور زمان شود. 

آقای محمدمهدی ملکی، تحلیلگر سیاسی نیز در این باره گفت: کسی که فکر می‌کند پرونده ترور فرماندهان مقاومت پیگیری نمی‌شود، اشتباه می‌کند. کمیته‌هایی از طرف عراق و ایران هستند که تحقیقات و بررسی‌های خود را انجام می‌دهند. این موضوع آسان نیست و ایران به قوه قضاییه عراق اعتماد دارد و ناظران بر این باورند که ارتقاء سطح همکاری های قضایی بین دو کشور موضوع مهمی است که موجب تسهیل و تسریع اجرای موافقت نامه های مربوط به انرژی، گردشگری، تجارت و سایر امور کنسولی می شود که  منافع مشترک دو کشور همسایه را تامین می کند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 21 اردیبهشت 1402 - 15:35:41

دسته بندی :