آزمایش راکت فجر 5 با کلاهک «ترموباریک»

دو شنبه 18 اردیبهشت 1402 - 10:0:4

آزمایش نوع جدید راکت فجر5 نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجهز به سر جنگی ترموباریک با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به این ترتیب راکت‌های 333میلی‌متری فجر5 سپاه که پیش از این مدل هدایت‌شونده آن تحت عنوان راکت فجر5C به این نیرو تحویل شده بود هم‌اکنون به مدل جدیدی از سر جنگی با قدرت تخریب بیشتر مجهز شده‌اند.

این سر جنگی جدید که توسط متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه تولید شده است، قدرت انفجاری 1/5 برابر TNT دارد و در نتیجه شعاع تخریب و اثرات حرارتی بیشتری نیز دارد. علاوه بر این، حساسیت آن کمتر از TNT است که همین موضوع ایمنی به‌کارگیری آن را نسبت به سر جنگی‌های متداول بیشتر می‌کند.

مهمات «گرمافشاری» یا «ترموباریک» نوعی خاصی از مهمات است که در ابتدا، توده‌‌ای از مواد آتش‌‌زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود، سپس در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد؛ به‌طوری که منطقه آتش گرفته‌شده را نابود می‌کند.

بنابراین، هنگامی که این نوع مهمات در فضای سرپوشیده پناهگاه‌‌های زیرزمینی یا کانال‌ها منفجر شود، فشار تخریبی آن به‌مدت طولانی‌‌تری در فضای بسته پناهگاه باقی می‌‌ماند و باعث تخریب بیشتری می‌‌شود و به این خاطر برای پاک‌سازی استحکامات و سنگرها سلاحی کارآمد به‌شمار می‌آید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


دو شنبه 18 اردیبهشت 1402 - 9:59:20

پربازدیدها