مقبره صدراعظم ایرانی در جوار امام حسین علیه السلام

شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 14:36:18
مقبره صدراعظم ایرانی در جوار امام حسین علیه السلام

در طول تاریخ بسیاری از شیعیان و عاشقان حضرت سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل العباس علیهماالسلام، وصیت کرده اند که بعد از مرگ در کربلای معلی دفن شوند.

تهران- الکوثربقاع متبرک وشریف حضرت امام حسین علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل العباس علیهم السلام به درازای عمرشان مدفن بسیاری از مشاهیر، شخصیت‌های سیاسی، علمی و فرهنگی ایرانی است و سندیست بر ارادت تاریخی ایرانیان به خاندان اهل بیت علیهم السلام.
سنتی که برای پژوهشگران و محققان غربی نیز جالب توجه‌ بوده است و مستندات تاریخی فراوانی نیز برای آن وجود دارد؛ «دوایت م. دونالدسن» پژوهشگر انگلیسی که در سال ۱۹۳۳ مشاهدات خود از سفر به جهان شیعه را در کتابی به نام «مذهب شیعه» منتشر کرده و کربلا را مهم‌ترین زیارتگاه شیعی دانسته در کتاب خود آورده «زوار عمدتا ایرانی‌اند. اما تعداد زیادی نیز تقریبا از تمام نواحی جهان اسلام برای زیارت این مزار متبرک به کربلا می‌آیند.» یا در جای دیگری از کتاب می نویسد «آنان اغلب اجساد خویشانشان را که در وصیت‌نامه‌های خود شرط نموده‌اند در کربلا به خاک سپرده شوند همراه دارند» همچنین جزئیاتی ازشرایط دفن اجساد در حرم امام حسین علیه‌السلام می‌گوید و می نویسد «درمرقد حضرت عباس نیز مراتب مشابهی برای دفن اجساد وجود دارد.»

مقبره صدر اعظم ایرانی در کربلا

یکی از مشهورترین شخصیت‌های ایرانی دفن شده در کربلای معلی، محمد تقی خان امیرکبیر است، صدراعظم با کفایت ناصرالدین شاه که قدرت و درایتش در اصلاحات کشور، موقعیت برخی از سفارت خانه ها و درباریان را متزلزل کرد و سرانجام حکم قتلش را از ناصرالدین شاه گرفتند.
پس از مرگ امیرکبیر، ابتدا جنازه وی در گورستانی واقع در قبرستانی در منطقه پشت مشهد کاشان به خاک سپرده شد. طبق نوشته میرزا جعفر خان، حقایق نگار خورموجی که از مورخین راستگوی دوران ناصرالدین شاه به شمار می رفت، امیرکبیر در این گورستان در کنار قبر حاج سید محمد تقی نامی که از بزرگان کاشان بود، دفن گردید.
چند ماه پس از قتل امیرکبیر به دستور ناصرالدین شاه، و دفن او در این قبرستان، عزت‌الدوله همسر او جسد امیرکبیر را به کربلای معلی برد و در مقبره‌ای در رواق شرقی حرم مطهر امام حسین(ع) تدفین شد .
مرقد امیرکبیر درست در حجره ای در سمت جنوب شرقی رواق حسینی، درکنار قتلگاه حسینی قرار داشت که اکنون با باز شدن یک درب تازه به ایوان قبله آستانه حسینی ، این حجره به راهرو تغییر یافته و قبر امیر کبیر در این مکان مقدس قرار گرفته است.
گفته می شود که سنگ مزار فعلی به همت وزیر مختار وقت ایران در عراق، در زمان حکومت پهلوی اول مرمت و بازسازی شده و در حال حاضر ابیات زیر بر سنگ مزار این بزرگ مرد تاریخ ساز ایرانی حک شده است :

آه که در جهان دون، از صدمات این غما ‎/ عالم روز واپسین گشت عیان به عالما

خاک ملال از جهان، رفت به هفتم آسمان‎ / رفت به گلشن جنان، وارث آصف جما‎

کارگشایی متقی، حارس ملک دین تقی ‎/ آنکه ز سهم او شقی، شد به سوی جهنما‎

بست چه بار زین سفر، روح امیر نامور ‎/ شد زمدار تا مدر، ماه صفر محرما‎

هاتف رحمت خدا، خواند به گوش این ندا ‎/ کز در بندگی درآ، تا که شوی مکرما‎

مال وفات او زغم، کلک سرور زد رقم ‎/ گفت که بی زیاد و کم، آه امیر اعظم


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


شنبه 9 اردیبهشت 1402 - 14:6:26