برگزاری همایش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» در مشهد

چهار شنبه 23 فروردین 1402 - 15:56:46
برگزاری همایش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» در مشهد

همایش بین المللی «قدس میراث مشترک ادیان» 24 فروردین ماه با حضور شخصیت‌های ملی و بین‌المللی در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  موضوع «قدس و فلسطین» از جمله موضوعات مهمی است که از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون، همواره مورد توجه آستان قدس رضوی به عنوان یک نهاد مذهبی تأثیرگذار در جهان اسلام بوده است و در همین راستا و در آستانه «روز جهانی قدس» در ماه مبارک رمضان سال جاری، همایش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» در بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سیدمحمد ذوالفقاری، مدیر زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی در این باره گفت: تمام ادیان ابراهیمی، قدس شریف را به عنوان میراث و مهد تاریخی خود می‌شناسند.
وی افزود: مساجد تاریخی و مزار برخی از شخصیت‌های بزرگ اسلامی در فلسطین وجود دارد که مسلمانان در آرزوی زیارت این اماکن متبرکه هستند، مانند مرقد مطهر جناب «هاشم بن عبد مناف» جد بزرگوار پیامبر اسلام(ص) و جد امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) که در شهر غزه در فلسطین واقع است، همچنین مقامات منسوب به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مانند «مقام رأس الحسین(ع)» در سرزمین فلسطین وجود دارد.
وی ادامه داد : از طرف دیگر در بیت‌المقدس شاهد آثاری از مسیحیان مانند محل محراب حضرت مریم(س) هستیم، همچنین محل معراج پیامبر اسلام(ص)، محل محراب حضرت زکریا(ع) که فرشتگان در این محراب تولد فرزندش حضرت یحیی(ع) را به ایشان بشارت دادند، محل دفن حضرت ابراهیم(ع) و همسرشان ساره و... در بیت‌المقدس واقع شده است. همچنین آثار مهم اسلامی از دوره امویان و فاطمیون نیز در سرزمین فلسطین وجود دارد. بنابراین توجه به موضوع و اهمیت قدس شریف و کشور فلسطین، تنها مربوط به دین مبین اسلام و مسلمانان نبوده، بلکه مورد توجه همه ادیان ابراهیمی و پیروان این ادیان از قدیم‌الایام و در اعصار و دوره‌های گوناگون تاکنون بوده است.

وی  تصریح کرد: در راستای بزرگداشت روز جهانی قدس و در امتداد کنگره جهانی حضرت رضا(ع) و در جهت عمومی‌سازی اهمیت مسئله قدس هم برای ملت ایران، هم برای زائران غیرایرانی بارگاه مطهر امام هشتم(ع) و هم برای گردشگران غیرمسلمان که سالیانه در حدود ۱۰ هزار نفر از آنان از حرم مطهر امام رضا(ع) بازدید می‌کنند و با مدیریت زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی نیز در ارتباط هستند، این مدیریت به این نتیجه رسید نسبت به برگزاری همایشی فراتر از آنچه تاکنون نسبت به موضوع قدس و فلسطین در ایران برگزار شده است اقدام کند.
وی گفت: مراسم و سخنرانی‌های این همایش به زبان عربی برگزار می‌شود و همزمان نیز به زبان‌های فارسی، اردو، انگلیسی و فرانسوی ترجمه و در فضای مجازی و کانال‌های اجتماعی هم منتشر می‌شود. با توجه به اهمیت بازتاب جهانی امثال این همایش، تصمیم بر این شد همت برگزارکنندگان این همایش معطوف به انعکاس بیشتر این همایش در فضای رسانه‌ای و بین‌المللی باشد. بنابراین این همایش به زبان عربی برگزار می‌شود و همزمان به پنج زبان دیگر نیز ترجمه خواهد شد.
دکتر ذوالفقاری افزود: همچنین قرار است در این همایش از پخش و اجرای نماهنگ سه‌زبانه «قدس میراث مشترک ادیان» به زبان‌های عربی، فارسی و اردو نیز رونمایی شود. این نماهنگ قرار است توسط یک گروه سرود ۳۰ نفره از ملیت‌های مختلف جهان اسلام اجرا شود.

 دکتر الیاس الهاشم‌ نویسنده و شاعر مسیحی از کشور لبنان نیز  پیرامون همايش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» به مدیریت زائرین غیرایرانی گفت: بیت‌المقدس مکان نیایش و عبادت خالصانه الهی است که همه ادیان توحیدی بر اساس محور مشترکِ یگانه پرستی آنجا را مقدس شمرده و این سرزمین پایتخت همیشگی فلسطین بوده و خواهد بود. بیت‌المقدس خواستگاه صلح بوده و به زودی صلح این گمشده سرزمین فلسطین به آن باز خواهد گشت.
وی  اضافه کرد: آنچه امروز از لحاظ درگیری و خونریزی در سرزمین بیت المقدس شاهد آن هستیم، کار دشمنان خداست، جنایاتی که امروز علیه مردم فلسطین انجام می‌شود، گواه آن است که کسانی که ادعای مالکیت بیت المقدس را دارند، دشمن همه ادیان، بشریت هستند. و پیمان‌های عدالت. بیت‌المقدس و قدس شریف مرکز همگرایی، همدلی و وحدت حول کلام خدای یگانه است. همه ما باید از این حقیقت آگاه باشیم و با همکاری یکدیگر حقیقت و انسانیت را در میان بشریت به عنوان مفهومی وحدت بخش به اشتراک بگذاریم.
نویسنده و شاعر مسیحی افزود: ما باید در یک سنگر مشترک در مقابل کسانی که می خواهند به بهانه این‌که آنها تنها صاحبان این خانه هستند و با این کلام باطل و ناروا میراث دیگران را نابود کنند بایستیم. همه ما باید در مقابل این نژادپرستی مرگبار که در پس مذهب و باورهایی مطلق گرایانه صهیونیستی پنهان شده و معتقد است که میراث الهی قدس شریف متعلق به یک گروه است و نه همه ادیان، بایستیم.

آلبرتو گارسیا واتسون، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی از کشور اسپانیا هم پیرامون همايش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» به مدیریت زائرین غیرایرانی گفت: توجه به قدس در زمانی‌که  هویت دینی آن از سوی صهیونیستها  در خطر است بسیار حیاتی است.
وی افزود: قدس، علیرغم تهاجمات و تجاوزات مستمر صهیونیستها، همچون (پرنده) ققنوس دوباره به پا خواهد خواست تا نشان دهد که اهمیت معنوی و فراگیر آن در برابر نیروهای شیطانی امپریالیسم صهیونیستی پیروز خواهد شد.

صابر کربلائی رئیس بنیاد فلسطین در پاکستان هم پیرامون همايش بین‌المللی «قدس میراث مشترک ادیان» به مدیریت زائرین غیرایرانی گفت: امروز برای من باعث خوشبختی و باعث افتخار است که من در حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام در مشهد در این کنفرانسی که در حمایت مظلوم‌ترین ملت‌های جهان یعنی ملت فلسطین برگزار شده است و قبله اول مسلمانان و برای هموار کردن راه آزادی بیت المقدس شریف برگزار می‌شود شرکت کنم.
وی با بیان اینکه قدس شریف و مسئله فلسطین بزرگترین و مهم‌ترین مسئله جهان اسلام است، افزود: امروز ما شاهد هستیم که دولت‌های ظالم و جابر و ستمگر که سرفهرست آن‌ها دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و دولت‌های کشورهای غربی قرار دارند، در سراسر جهان جنگ و جدال و بازار ظلم و ستم را گرم نگه می دارند تا  ریشه غاصب را زنده نگه دارند.
وی تصریح کرد:  امروز ما در حالی روز جهانی قدس را برگزار می‌کنیم که می‌بینیم برادران فلسطینی ما که مبارزه خود را با سنگ شروع کرده بودند، امروز مقاومتشان آنقدر قوی شده که دردسر برای غاصب صهیونیست‌ها شده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 23 فروردین 1402 - 15:34:54