بازی مِحِیبس ، بهانه عرب ها برای دورهمی های بعد از افطار

چهار شنبه 16 فروردین 1402 - 16:2:15
بازی مِحِیبس ، بهانه عرب ها برای دورهمی های بعد از افطار

مِحِیبس کلمه مصغر شده "محبس" به معنای انگشتر، نام یکی از بازی‌های رایج شب‌های رمضانی در جهان عرب است.این بازی بیشتر میان عرب‌های ایران، عراق و کویت رواج دارد و به عنوان میراث معنوی شب‌های رمضانی معرفی می‌شود.

تهران- الکوثربازی محبیس یا "حلقه پنهان" بازی است شبیه به بازی " گل یا پوچ" ؛ یک بازی تیمی و دسته جمعی، که در بین مردم عرب و مثلاً در بین دو گروه پنج تا ۲۰ نفره مردانه و گاها در غالب جمع های خانوادگی و فامیلی انجام می‌شود و مردم شب‌های سرگرم‌کننده‌ای را با انجام این بازی سپری می‌کنند.

خاستگاه محیبس

خاستگاه دقیقی برای بازی محیبس عنوان نشده‌است. اما طی گزارش‌ها موجود، مردم عراق ( به ویژه در بغداد و کردستان) و اهواز بیشترین علاقه‌مندان و اجرا کنندگان این بازی در شب‌های رمضانی هستند و حتی بسیاری از مهاجرین عرب به دنیای غرب، فرهنگ این بازی را برای کشور جدیدشان به سوغات میبرند.

شیوه اجرا
در بازی محیبس، یک انگشتر در میان دستان یک گروه دست به دست می‌چرخد. آنقدر دست به دست می‌شود تا حریف گمراه شود. این چرخش انگشتر در زیر پارچه یا چفیه انجام می‌شود. یک گروه که در کنار یکدیگر نشسته‌اند بر روی دستانشان رواندازی پهن می‌کنند تا مبادا حریف نتواند انگشتر را در دست ها رد یابی کند.
از طرفی یکی از اعضای تیزبین و زرنگ گروه مقابل، با چهره خوانی افراد تیم حریف به نمایندگی از تیمش وارد میدان بازی می‌شود و باید انگشتر را از میان ده‌ها دست پیدا کند. 

مردم در شب‌های ماه رمضان در گعده های مختلف در محله های مختلف، این بازی‌ها را به صورت مسابقات محله ای برپا می‌کنند .
برخی در این بازی آنقدر خبره هستند که می‌توانند انگشتری که میان ده ها دست پنهان شده را به راحتی، با چهره خوانی فرد نگهدارنده یا با فشار دادن دست‌های او مشخص کنند.
بساری بر این باورند که بازی «محیبس» و بازی‌هایی از این دست که در زمان های خاصی به صورت دوره ای رواج می‌یابند و مدام تکرار می‌شوند را می‌توان نمودی روشن از حافظه شهری محلات و مکان‌های با هویت و با اصالت شهر دانست.
و جالب اینکه گاهی این بازی در بین جمعیتی از 40 تا 250 نفره با شور و هیجان خاصی حتی بین شیعیان و اهل تسنن اجرا می شود .


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 16 فروردین 1402 - 15:14:8