تاکید السودانی بر غیرقانونی بودن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در شمال عراق

دو شنبه 14 فروردین 1402 - 12:55:0
تاکید السودانی بر غیرقانونی بودن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در شمال عراق

نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه الجزیره ضمن غیرقانونی دانستن فعالیت گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک کشورش تاکید کرد که عراق اجازه نمی‌دهد که از خاک این کشور برای تهدید همسایگان استفاده شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در گفتگوی تفصیلی با شبکه الجزیره در خصوص حضور گروه‌های مسلح مخالف ایران در خاک عراق، گفت : این طرف‌ها سالهاست که به عنوان پناهنده در عراق حضور دارند اما حضور آن‌ها به عنوان افراد مسلح دارای اردوگاه نظامی و تحت آموزش نظامی یا ورودشان به خاک ایران و انجام اقدامات مسلحانه، طبق نص قانون اساسی عراق کاملا مردود است.
وی در ادامه تاکید کرد؛ این‌که این گروه‌ها برای انجام عملیات مسلحانه وارد خاک ایران شوند، سپس به خاک عراق بازگردند، مشکل‌ساز است زیرا اولا، قانون اساسی عراق اجازه انجام اقدامات خصمانه علیه کشور‌های همسایه از خاک عراق را نمی‌دهد و دوما، ما باید امنیت مرز‌های خود را تأمین کنیم و معقول نیست مرز‌های عراق برای انجام عملیات علیه کشور‌های همسایه باز باشد. این مسئله موجب می‌شود ایران در مقام پاسخ، علیه اردوگاه‌های نظامی در داخل خاک عراق عملیات انجام دهد.
السودانی تاکید کرد: حمله به هر کشوری غیرقابل قبول است و ما اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم، این امر منطبق بر قانون اساسی و یک تکلیف اخلاقی است و برای ما این امر کاملا جا افتاده است.
نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد که هیچکس در تصمیمات ملی این کشور و استقلال رای بغداد دخالتی ندارد و عراق تاکنون حتی یک روز هم تابع شرق یا غرب نبوده است.  
السودانی در ادامه به توافق اخیر تهران و ریاض مبنی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک اشاره و آن را مهم توصیف کرد و گفت: این توافق به ثبات منطقه کمک خواهد کرد و توسعه و رشد اقتصادی تنها می‌تواند در فضای همکاری بین کشورهای منطقه تحقق یابد.


 


دو شنبه 14 فروردین 1402 - 15:38:38

دسته بندی :