اندیشمند مصری تشریح کرد:

تفکر وهابی هر مخالفی را تکفیر می‌کند +فیلم

پنج شنبه 10 فروردین 1402 - 13:7:45

عضو کمیته فتوا و آشتی موسسه الازهر مصر در برنامه «الوجه الاخر» شبکه الکوثر درباره موضوع «تولی و تبری بین خط مشی قرآنی و خط مشی داعشی» صحبت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسامه الجمال در برنامه «الوجه الاخر» در این خصوص گفت: تفکر وهابی یا تفکر سلفی که توسط عبدالوهاب ایجاد شد، با شعار «تولی و تبری» در پی تکفیر هر کس بود که با این تفکر مخالفت کند تا مسلمانان ساده را فریب دهد و چنین القاء کند که او بر حق است.

این اندیشمند مصری افزود: حتی عبدالوهاب گفت: «کسی که کافر را تکفیر نکند، کافر است». یعنی عبدالوهاب عقیده و قاعده‌ای فاسد را وضع کرد. چنین برداشت نادرستی از مفهوم تولی و تبری با قرآن و اسلام و سیره پیامبر اکرم (ص) در تضاد است.

اسامه الجمال افزود: از آیه مبارکه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ  عَدُوَّکُمْ أَوْلِياءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ » این گونه برداشت می شود که «تبری» بر اساس «تجاوز و خصومت» معنا پیدا می کند نه بر اساس عقیده و مذهب و نژاد و نسب و خون و غیره... اسلام با نژادپرستی منفور مبارزه کرد و این افراد افراط گرایی و تفرقه را ماندگار کردند، بنابراین غیر مسلمانان را کافرانی دانستند که باید با آنها دشمنی کرد و چنین القاء کردند که اسلام دین کینه، نفرت و دشمنی است. در حالی که در قرآن کریم ازدواج با اهل کتاب جایز دانسته شده است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 10 فروردین 1402 - 11:3:13