تشدید اختلافات آمریکا و چین و بروز جنگ تجاری بین دو کشور 

یک شنبه 21 اسفند 1401 - 9:37:0

پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با شبکه الکوثر به موضوع اختلافات بین آمریکا و چین و دلایل آن پرداخت. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دکتر احمد الزین در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : بین چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان اختلافات زیادی وجود دارد و این اختلافات در زمان جنگ تجاری اقتصادی بین دو کشور و به دلیل دریای چین جنوبی به وجود آمد. 
الزین افزود : اختلافاتی بین دو طرف در زمینه جنگ های فناوری و ساخت تراشه های چینی وجود دارد. مهمترین مناقشه بین دو کشور ، مناقشه بر سر دریای چین جنوبی است که دریا چین دارای ثروت عظیمی از نفت و گاز است و هفت کشور در آن مشارکت دارند (فیلیپین، اندونزی، مالزی، برونئی، چین، تایوان و ویتنام) و در دریای چین جنوبی به رقابت می پردازند. 
وی اضافه کرد : آمریکا از کشورهایی که چین را احاطه کرده اند برای ایجاد یک اتحاد نظامی مشابه ناتو برای محاصره چین و عدم بهره مندی از منابع دریای چین جنوبی استفاده می کند به همین دلیل چین متوجه این موضوع شد و برای دفاع از خود شروع به نظامی کردن دریای چین جنوبی کرد. 
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد : در مقابل آمریکا شروع به تزریق پول به متحدان خود (ژاپن و کره جنوبی) کرد و آنها هزینه های نظامی را افزایش دادند و مسابقه تسلیحاتی بین این کشورها  آغاز شد و تنش بین این کشورها رو به فزونی گذاشت به طوری که می‌تواند منجر به رویارویی نظامی و بی‌ثباتی امنیت و ثبات در منطقه شرق آسیا شود. 
احمد الزین گفت : موضوع دیگر ، جنگ تجاری است که از زمان ترامپ در سال 2018 شروع شد و او بر واردات کالاهای چینی به آمریکا تعرفه وضع کرد و ترامپ چین را دشمن تجاری خطرناک آمریکا دانست. علاوه بر این جنگ فن آوری بین دو کشور وجود دارد چرا که چین در هوش مصنوعی بر آمریکا غلبه می کند و می گویند در رقابت فناوری در بیست سال آینده بین آمریکا و چین ، بازنده آمریکا خواهد بود، زیرا چین شروع به ایجاد مراکز نوآوری و تامین مالی برای شرکت های فناوری کرده است. 


ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 21 اسفند 1401 - 8:56:19