افقهی : مجلس خبرگان رهبری یکی از مهم ترین نهادهای جمهوری اسلامی ایران است 

یک شنبه 7 اسفند 1401 - 8:44:0

دیپلمات سابق ایران در گفتگو با شبکه الکوثر در خصوص اهمیت مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد مجلس خبرگان یکی از مهم ترین نهادها در جمهوری اسلامی ایران است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید هادی سید افقهی کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت: « اگر بگویم مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین و حساس ترین نهاد در نظام جمهوری اسلامی است که در صورت احراز شرایط و در  شرایط لازم، نصب و عزل ولی فقیه را بر عهده دارد، اغراق نمی‌کنم. مجلس خبرگان شامل گروهی از علما می شود و آنها افراد عادی نیستند، همه آنها باید مجتهد باشند. 
سید افقهی افزود: نکته دوم، مجلس خبرگان رهبری از طریق رای گیری انتخاب می شود و شورا هر سال یک بار تشکیل جلسه می دهد و در صورت لزوم در شرایط خاص برای رسیدگی به مسائل جدید تشکیل جلسه می دهند، بنابراین این مجلس در واقع حساس ترین نهاد است و وظیفه بررسی، بازرسی و ارزیابی عملکرد ولی فقیه را بر عهده دارد و همانطور که حضرت امام خامنه ای خطاب به اعضای این شورا فرمودند به محض اینکه ولی فقیه از انجام وظایف خود ناتوان باشد یا از خط و مسیر و چارچوبی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی برای او مشخص شده است منحرف شود ، مجلس خبرگان باید ورود کند و به وظیفه خود عمل کند و اگر رهبری نیاز به مشورت داشته باشد، به ولی فقیه مشورت می دهد. 
وی تصریح کرد : نظام جمهوری اسلامی ایران در گرو نظرات مردم است، چه از طریق رای مستقیم، مانند انتخاب رئیس جمهور، انتخاب نمایندگان مجلس و انتخاب اعضای شهرداری‌ها یا رأی‌گیری غیرمستقیم، مانند رأی‌گیری برای انتخاب خبرگانی که وارد مجلس خبرگان رهبری می‌شوند. 


ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 7 اسفند 1401 - 9:10:7