الجزیره: چین حامی عضویت ایران در «بریکس» است

سه شنبه 25 بهمن 1401 - 10:36:29
الجزیره: چین حامی عضویت ایران در «بریکس» است

وبسایت شبکه تلویزیونی «الجزیره» با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به چین نوشت، چین به همراه روسیه از خواسته تهران برای عضویت در گروه اقتصادهای نوظهور دنیا «بریکس» حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وبسایت الجزیره در گزارشی درباره سفر رئیسی به چین،آن را اولین سفر رسمی یک رییس‌جمهور ایران به چین به عنوان یکی از برترین قدرتهای اقتصادی جهان در بیست سال اخیر دانست. 

الجزیره نوشت: ابراهیم رییسی و شی جینپینگ روسای جمهور دو کشور در ماه سپتامبر سال گذشته در حاشیه اجلاس رهبران کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای در سمرقند ازبکستان با یکدیگر دیدار کرده بودند و پکن در آن زمان از خواسته ایران برای عضویت کامل در این سازمان حمایت کرد. 

رئیسی در یادداشتی که پیش از سفر رسمی‌اش به پکن در روزنامه مردم چین منتشر شد، بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کرد. رئیسی علاوه بر اینکه قرار است مذاکرات دوجانبه‌ای را با شی جین پینگ داشته باشد، قرار است در زمان امضای چندین سند همکاری با پکن در کنار همتای چینی خود حضور داشته باشد. 

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رییس جمهور ایران روز یکشنبه اعلام کرد هدف اصلی این سفر «نهایی کردن مکانیزم عملیاتی» توافقنامه جامع همکاری‌های 25 ساله ایران و چین است که در سال 2021 به امضا رسید. 

براساس گزارش الجزیره، به گفته یکی از مقامات ایرانی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، چین حدود 162 میلیون دلار در نخستین سال ریاست جمهوری ابراهیم رییسی در ایران سرمایه‌گذاری کرد. چین همچنان اولین شریک تجاری ایران است و آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در 10 ماهه نخست سال جاری شمسی، ایران 12.6 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر و 12.7 میلیارد دلار نیز کالا از این غول اقتصادی وارد کرده است.

الجزیره در گزارش خود نوشت با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین همچنان به تجارت با ایران و خرید نفت از این کشور ادامه می‌دهد اما آمار دقیق واردات آن مشخص نیست. 

علاوه بر این، چین نیز در کنار روسیه، حمایت خود را از خواسته ایران برای پیوستن به گروه قدرتمند بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی نشان داده است.

الجزیره در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: چین همچنین یکی از امضاکنندگان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است؛ توافقی که روسیه، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان هم آن را امضا کرده بودند. آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد.

به گزارش الجزیره، علی باقری مذاکره کننده اصلی ایران در مذاکرات احیای برجام نیز از جمله اعضای حاضر در هیات بلندپایه سیاسی رییس‌جمهوری ایران در سفر به چین است. باقری در حال مذاکره با کشورهای غربی با هدف احیای برجام است. این مذاکرات از اوایل سال 2021 آغاز شده ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

الجزیره حضور علی باقری در هیات همراه رییس‌جمهور را نشانه ای از احتمال مذاکره در خصوص برجام با مقامات چینی توصیف کرد. آمریکا با ادعای این که ایران پهپاد در اختیار روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین قرار می‌دهد و نیز با مطرح کردن ادعاهایی در حمایت از اغتشاشات در ایران، این ادعاها را بهانه قرار داده و می‌گوید که مذاکره برای احیای برجام در شرایط فعلی اولویتی ندارد.

تهران اما واشنگتن را متهم به دورویی کرده و می‌گوید که تبادل پیام بین دو کشور از طریق واسطه‌ها در جریان است تا از این طریق، توافق هسته‌ای احیا شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 بهمن 1401 - 10:33:57