مسجد«حمراء» کوفه، مرقد یونس نبی(ع)

چهار شنبه 28 دی 1401 - 10:43:42
مسجد«حمراء» کوفه، مرقد یونس نبی(ع)

مسجد الحمراء از مساجد قدیمی و یکی از چهار مسجد مقدس‏ کوفه است. پیشینه آن، به قرون اولیه هجری باز می‌‏گردد و مرقد منسوب به حضرت یونس(ع) در این مسجد قرار دارد.

تهران- الکوثرمسجد حمراء از مساجد قدیمی کوفه است که پیشینه آن، به قرون اولیه هجری بازمی‌‏گردد. نقل شده است که امام علی(ع) مسجد حمراء را یکی از چهار مسجد مقدس‏ کوفه برشمرده و قبر حضرت یونس پیامبر(ع) را در آنجا دانسته است. البته بیشتر مورخان و جغرافی‏‌دانان مسلمان، محل دفن حضرت یونس(ع) را در منطقه نینوا در شمال عراق دانسته‌‏اند.
امروزه نیز زیارتگاهی برای ایشان، در همین منطقه، در شهر موصل وجود دارد . براساس برخی روایات نیز مزار حضرت یونس(ع) در کوفه، همان محلی است که این پیامبر در آنجا از شکم نهنگ، بیرون‌ انداخته شد.

موقعیت
امروزه مسجد حمراء، در شرق مسجد کوفه، کنار رود فرات و میان نخلستان‌‏ها واقع شده است و متصل به آن، مرقد منسوب به حضرت یونس قرار دارد. در گنبدخانه آن نیز محرابی وجود دارد که گفته می‏‌شود محل نماز خواندن امیرمؤمنان(ع) است.

معماری
مسجد حمراء، به مرور زمان ویران شد؛ تا اینکه در سال 1312 ه. ق، ساختمان آن بازسازی شد و بقایای قدیمی مسجد درون فضای مسجد جدید قرار گرفت.

در سال 1342 ه. ق، نیز با هزینه شخصی به نام حاج عبدالکریم دیوان، مناره‌‏ای دایره‌‏ای برای مسجد ساخته شد. این مسجد در دوره حاکمیت رژیم بعثی عراق، به‌‏طور کامل خراب شد. اما اکنون، دوباره در حال بازسازی است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
از صفحه
گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 
ویژههای الکوثر را
اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 28 دی 1401 - 10:43:35