اظهارات السودانی درباره حضور آمریکا در عراق بدون پیامد نخواهد بود

سه شنبه 27 دی 1401 - 12:11:23

سخنان نخست وزیر عراق درباره باقی ماندن نظامیان آمریکایی در این کشور، موجب بحث و جدل سیاسی در عراق شد به ویژه که این سخنان برخلاف رویکردهای «چارچوب هماهنگی» به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی است که محمد شیاع السودانی را برای نخست وزیری معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در قالب برنامه «مع المراسلین» از شبکه الکوثر پخش شد، «حسن العماشی» پژوهشگر و استاد دانشگاه عراقی گفت: «سخنان اخیر السودانی در خصوص حضور آمریکا در عراق، برخلاف خط مشی و رویکردهای چارچوب هماهنگی است که در موارد متعدد از جمله مصوبه پارلمان سابق درباره خروج همه نظامیان بیگانه از خاک عراق، تجلی یافته است».

اظهارات نخست وزیر عراق در مصاحبه با یک نشریه خارجی که در آن از باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق تا زمانی نامشخص حمایت کرده است، سرپیچی از توافق نظر گسترده مردمی است که با باقی ماندن این نیروهای اشغالگر مخالف است چرا که معتقد است عراق توانایی محافظت از سرزمین های خود را در برابر تروریسم دارد از این رو بهانه ها برای حضور ارتش آمریکا قابل قبول نیست.

پارلمان عراق در سال 2020 که السودانی نیز به عنوان نماینده در آن حضور داشت، طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد از این رو دولت او ملزم به اجرای این مصوبه است.

سخنان اخیر السودانی ممکن است درها را به روی بحران سیاسی جدید در عراق باز کند به ویژه که این سخنان در میان باور گسترده مردم و مقامات سیاسی به ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق مطرح شده است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 دی 1401 - 12:11:6

پربازدیدها