بحران تونس به سمت پیچیده‌تر شدن پیش می‌رود

پنج شنبه 22 دی 1401 - 17:10:29

بحران گسترده سیاسی و اقتصادی در تونس، رئیس جمهور این کشور را به فکر ترمیم گسترده کابینه انداخته است در حالی که مخالفان رئیس جمهور او را به نادیده گرفتن ریشه های اصلی بحران متهم می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در ابتدای برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» با موضوع بحران سیاسی در تونس از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: با تصمیم های اخیر رئیس جمهور تونس، بحران سیاسی در این کشور به سوی پیچیده تر و عمیق تر شدن پیش می رود و ناظران سیاسی این اقدامات قیس سعید را مقدمه ای برای تغییرات وسیع در کابینه با توجه به بحران شدید کنونی در تونس می دانند.

تصمیم قیس سعید رئیس جمهور تونس برای برکنار کردن «فضیله الرابحی» وزیر بازرگانی و شماری دیگر از مقامات بلندپایه بخش های مالی و بهداشتی، عناوین اصلی روزنامه های تونس را به خود اختصاص داده است چرا که پرسش هایی درباره علل برکناری وزیر بازرگانی پس از دیدار رئیس جمهور با «نجلاء بودن» نخست وزیر تونس مطرح است. برکناری الرابحی بعد از انتقادات شدید تونسی ها از کمبود شدید مواد غذایی در بازار و نامنظم شدن کار کارخانه ها و فروشگاه ها به علت فقدان مواد اولیه و کمبود فرآورده های نفتی صورت گرفت.

اوضاع اقتصادی نابسامان تونس موجب شد اتحادیه بازنشستگان تونس که زیر مجموعه اتحادیه مشاغل است اعضای خود را به اعتراض به علت وخامت اوضاع معیشتی بازنشستگان پس از موج گرانی مواد غذایی و افزایش هزینه آب و برق و کمبود دارو و برخی کالاهای اساسی، دعوت کند.

اما قیس سعید که به توطئه داخلی و خارجی علیه امنیت کشور باور دارد، مخالفان خود را به قرار داشتن در پشت بحران ها در کشور به منظور تضعیف دولت متهم کرد. همچنین شماری از احزاب سیاسی حامی رئیس جمهور خواستار تغییر گسترده در کابینه شدند و دولت کنونی را به ناکامی در مدیریت بحران در کشور متهم کردند. اما احزاب مخالف قیس سعید مدعی هستند ترمیم کابینه، تلاشی از سوی رئیس جمهور برای شانه خالی کرد از زیر بار مسئولیت و نادیده گرفتن علل واقعی بحران است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 22 دی 1401 - 17:10:14