واکنش وزیر خارجه به استفاده عراق از نام جعلی برای خلیج فارس

چهار شنبه 21 دی 1401 - 12:41:8
واکنش وزیر خارجه به استفاده عراق از نام جعلی برای خلیج فارس

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: در پی اقدام مسئولان عراقی در استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس، سفیر این کشور در تهران را به وزارت امور خارجه فراخواندیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حسین امیرعبداللهیان در حاشیه حضور در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: البته نخست وزیر عراق، اخیرا با انتشار مطلبی در فضای مجازی، این مساله را اصلاح کرد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: با وجود این که با عراق روابطی راهبردی، برادرانه و عمیق داریم، اما در قبال این موضوع، اعتراض مان را به صراحت اعلام کردیم و با احضار سفیر عراق، حساسیت ملت بزرگ ایران به استفاده از واژه دقیق و کامل خلیج فارس به طرف عراقی منعکس شد.
دراین حال،«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق که در آستانه سفر به آلمان است، با نشریه آلمانی «بیلد» گفت‌وگو و در بخشی از آن به روابط تهران-بغداد اشاره و از رفتار دوگانه دولتهای غربی با ایران در حوزه حقوق بشر انتقاد کرد.
نخست‌وزیر عراق در این مصاحبه درباره «روابط عمیق» ایران و عراق گفت: «روابط دو کشور، تاریخی است و ما با هم بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز با اشتراکات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی داریم».
السودانی درباره نقش حمایتی تهران از بغداد گفت: «ایران از زمان تغییر [نظام سیاسی عراق] در سال ۲۰۰۳ حامی روندهای سیاسی در کشور ما بوده است. ایران به عراق در جنگ علیه گروه‌های تروریستی داعش کمک کرد. اکنون نیز روابط دو کشور مثبت است و همکاری‌ها و پشتیبانی‌ها به دور از دخالت در امور داخلی مدیریت می‌شود».


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 21 دی 1401 - 12:41:4