صدایی که خاموش نمی شود؛

سالروز شهادت آیت الله شیخ "نمر باقر النمر" روحانی شیعه عربستان

دو شنبه 12 دی 1401 - 9:12:16
سالروز شهادت آیت الله شیخ "نمر باقر النمر" روحانی شیعه عربستان

آیت الله شیخ "نمر باقر النمر" روحانی برجسته شیعه عربستانی در ۱۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ در سن ۵۶ سالگی به رغم مخالفت های داخلی و خارجی با شمشیر و زدن گردن به شهادت رسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ نمر برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ بازداشت شد. بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود، بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.
وی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود بازداشت شد و البته آخرین بازداشت وی نیز نبود. اما در سال ۲۰۱۲ پس از انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود، در حمله مسلحانه نظامیان این رژیم زخمی و سپس بازداشت شد که در نهایت به اعدام وی منجر شد.

مروری بر فعالیت های اجتماعی و سیاسی شیخ نمر
این روحانی برجسته شیعه عربستانی و از اعضای خاندان نمر در سال ۱۳۷۹ هجری قمری مصادف با ۱۹۵۹ میلادی در شهر "العوامیه" واقع در استان "القطیف" در شرق عربستان در خانواده ای اهل علم و دین دیده به جهان گشود.
شیخ النمر در سال ۱۹۸۱ میلادی برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عج) تهران به مدت ۱۰ سال به تحصیل علوم حوزوی مشغول شد. آیت الله النمر سپس عازم سوریه شد و مدتی را نیز در این کشور در حوزه علمیه حضرت زینب (س) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.
وی نزد اساتیدی همچون آیت الله سید محمد تقی مدرسی و آیت الله سید عباس مدرسی و سایر علماء وقت شیعه در تهران و سوریه به تلمذ پرداخت. شیخ نمر پس از اخذ درجه اجتهاد و بازگشت به عربستان به دنبال عفو عمومی در کنار اقدامات روشنگرانه خود ضمن تاسیس حوزه علمیه در قطیف به تدریس علوم دینی در عربستان پرداخت.

فعالیت‌ها و دیدگاه‌های سیاسی شهید آیت الله نمر

- آیت الله النمر همواره در سخنرانی‌های خود به مناسبت های مختلف و در جریان دروس حوزوی بین شاگردان به تشریح سیاست های تبعیض‌آمیز طایفه‌ای سازمان‌ یافته، به‌ ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه الاحساء و القطیف وروشنگری مردم در این خصوص می پرداخت.

- ایشان با ایجاد حوزه علمیه شیعی در قطیف به عنوان منطقه شیعه نشین عربستان تلاش داشت تا آنان را از حقوق لازم خود در این نظام پادشاهی که هیچ حقی برای پیروان دیگر مذاهب قائل نیست، برخودار کند.

- ساخت مسجد رسول اعظم (ص) در منطقه قطیف و برگزاری نماز جمعه برای شیعیان از دیگر اقدامات ایشان بعد از اعلام عفو عمومی و بازگشت به عربستان بود.
-آیت الله نمر در یکی از خطبه‌هایش به خاطر مواضع و دیدگاه‌های تندش در قبال رژیم سعودی گفت: "می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست: بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم، ما از هیچ‌چیز نمی‌ترسیم. "
- او به ارث بردن تاج و تخت در میان حاکمان کشورهای عربی را غیرشرعی خوانده و مشروعیت دست به دست شدن پادشاهی در عربستان را زیر سؤال برد.
- آیت الله نمر، آل سعود و آل خلیفه را پیرو انگلیس می‌دانست.
- وی همواره به‌ صورت آشکار از فساد و استبداد و دیکتاتوری نظام سیاسی آل سعود انتقاد و همگان را به اصلاح و تحکیم پایه‌های آزادی و انتقال قدرت و نیز موافقت با تأسیس احزاب دعوت می‌ کرد.
- ایشان نسبت به توهین به کرامت شهروندان عربستانی به ویژه شهروندان شیعی حساسیت ویژه‌ای نشان می‌داد.

از نگاه ایشان رژیم سعودی شیعیان را شهروندان درجه دو به شمار می‌آورد و آنان را از هر گونه حق و حقوق شهروندی محروم کرده است. او تاکید می کرد که از کرامت و حقوق شهروندان شیعی عربستانی حمایت خواهد کرد.
- وی پیوسته در سخنرانی‌های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی، به رسمیت شناختن آزادی‌های عمومی، به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه‌ای در عربستان بود.
- آیت الله نمر دیگر حاکمان حوزه خلیج فارس را نیز مورد انتقاد قرار می‌داد و از حرکت‌های انقلابی در کشورهای عربی به ویژه بحرین حمایت می‌کرد.

او اصلاح واقعی در جهان عرب و جهان اسلام را منوط به سقوط حکام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می‌دانست و آل خلیفه و دیگر حکام کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را عروسک‌ها و ایادی آمریکا توصیف کرده و می‌گفت: "همه کشورهای عربی حوزه خلیج بدون استثنا زیر چتر ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند و ناو پنجم دریایی ارتش آمریکا برای به چپاول بردن چاه‌های نفت بحرین و دیگر کشورهای عربی در منطقه حضور دارد. "
- آیت الله نمر در سال ۲۰۱۱ میلادی همزمان با سقوط رژیم‌های حاکم در تونس و مصر و با شروع جنبش مردم بحرین، بی‌توجه به ممنوعیت رسمی که مقامات سعودی از سال ۲۰۰۸ میلادی با منع تدریس و سخنرانی بر وی اعمال کرده بودند، سخنرانی‌های خود را درباره آزادی سیاسی با محوریت تغییر سیاسی از سر گرفت.

واکنش ها به اعدام آیت الله نمر
اعدام آیت الله نمر باقر النمر با شمشیر و زدن گردن وی به عنوان یک مرجع شیعه و بر خلاف همه رویه های موجود در این ارتباط از سوی آل سعود جنایتی هولناک و به معنای تمام کلمه "تروریسم دولتی" بود. اقدامی که با توجه به پیامدهای خطرناک آن در حال و آینده منطقه و خشم مردمی که می توانست به همراه داشته باشد، موجب می شد تا هیچ تحلیلگری انتظار اینکه مقامات سعودی چنین اشتباهی راهبردی را بر خلاف همه موازین و حقوق بشر مرتکب شوند، نداشته باشد.
با توجه به هشدار شخصیت های مختلف سیاسی مذهبی و نیز سازمان های بین المللی به مقامات ریاض پیرامون پیامدهای اعدام آیت الله نمر، اعدام وی حالت جنون، زورگویی و تشنه بودن مقامات سعودی برای خونریزی به منظور مقابله با مردم با هر ابزار و وسیله ای حتی اره برقی و رساندن پیام به دیگر مخالفان را نشان می دهد.
رژیم سعودی برای اینکه اعدام آیت الله نمر به دلیل ابراز عقیده را برای محافل خارجی توجیه کند در همان روز بیش از ۴۰ نفر دیگر را اعدام کرد. رژیم سعودی به سانسور گسترده ای در مورد اعدام آیت الله النمر دست زد و هیچ گونه تصویر یا عکسی از اعدام و مکان آن منتشر نکرد که همین امر نشانگر بیم شدید مقامات سعودی از تبعات این اقدام خود بود.
رژیم سعودی حتی خبر اعدام آیت الله النمر را در ساعات اولیه صبح و ساعت ۹ یعنی زمانی که بسیاری هنوز در خواب بودند اعلام کرد تا شاید از حجم واکنش ها به این اقدام بکاهد. اعدام این روحانی شیعه عربستانی توسط رژیم سعودی موجی از اعتراضات گسترده را در کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق، پاکستان، بحرین و ... به دنبال داشت.
همچنین ۱۱۴ سازمان از ۱۲ کشور عربی ضمن محکومیت اعدام آیت الله نمر و اقدامات عربستان علیه فعالان سیاسی در این کشور، از سوء استفاده‌های سیاسی رژیم سعودی در اعدام فعالان ابراز نگرانی کردند.
در این ارتباط ۱۷ نفر از مراجع جهان و شخصیت های مسلمان با صدور بیانیه هایی این جنایت هولناک را محکوم کردند که این میزان از صدور بیانیه در ارتباط با شهادت یک مرجع شیعه نشان می دهد که اقدام عربستان علیه شیعیان این کشور چقدر جنایتکارانه و دور از همه موازین اسلامی و انسانی است.
علاوه بر جنازه ایشان را نیز به خانواده برای به جا آوردن موازین شرعی و دینی و دفن وی به عنوان یک مرجع شیعه بر اساس مذهب تشیع نداد و همچنان جنازه وی را حبس کرده است و این نشان می دهد که ال سعود حتی از جنازه مخالفان خود نیز هراس دارد.
آل سعود اگرچه با اعدام و حذف فیزیکی آیت الله نمر به عنوان یک مرجع شیعه در بین شیعیان عربستان و منطقه قطیف در صدد خاموشی صدای او برآمد اما راه او تا به امروز ادامه دارد طوری که عربستان را به اعدام های افزون تر و نقض بیشتر حقوق بشر ناگزیر ساخته است؛ اعدام های فله ای طی سال های اخیر و احتمال اعدام ۶۰ نفر در ایام کریسمس در این ارتباط و در سکوت معنی دار کشورهای به اصطلاح حامی حقوق بشر مانند آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا قابل ارزیابی است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
 


دو شنبه 12 دی 1401 - 9:12:11