آیا مراکز آموزشی دخترانه افغانستان بازگشایی خواهد شد؟

چهار شنبه 7 دی 1401 - 10:37:2
آیا مراکز آموزشی دخترانه افغانستان بازگشایی خواهد شد؟

منع تحصیل دختران و کار زنان افغانستانی در مراکز آموزشی دولتی، خصوصی و مؤسسه‌های داخلی و بین‌المللی از سوی طالبان ، با واکنش گسترده جهانی روبرو شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از شفقنا ، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای گروه طالبان در دیدار هیأت رهبری اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان گفت: گروه طالبان تلاش می‌کند که به تأخیر به وجود آمده، پایان دهد.
وی افزود: گروه طالبان مخالف آموزش زنان نیست و همه شهروندان حق ابراز نظر و مشوره در مورد مسائل کشور، دارند.
سخنان معاون سیاسی رئیس الوزرای گروه طالبان هرچند که صراحت لازم را در مورد آموزش زنان ندارد، اما این اولین اظهار نظر یک مقام ارشد این گروه پس از اعمال محدودیت‌های تازه علیه زنان است.
این سخنان در حالی اعلام شده است که واکنش‌ها به ممنوعیت حق کار و تحصیل زنان توسط گروه طالبان هنوز ادامه دارد و به تازگی رئیس سازمان همکاری‌های اسلامی آن را «خودزنی و نادیده گرفتن منافع مردم افغانستان» توصیف کرده است.

آیا طالبان انعطاف نشان خواهد داد؟

پس از ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و ممنوع شدن کار زنان در موسسه‌های داخلی و بین‌المللی، علاوه بر شهروندان افغانستان، کشورهای جهان نیز یک صدا با این تصمیم گیری ها مخالفت خود را نشان دادند.
علاوه بر کشورهای غربی، اکثر کشورهای مسلمان نیز با انتشار اعلامیه‌هایی، اقدامات گروه طالبان علیه زنان افغانستان را خلاف آموزه‌های اسلامی دانستند و محکوم کردند.
بسیاری از کشورهای اسلامی نیز بر اهمیت آموزش و کار زنان در جامعه اسلامی تأکید کردند و خواستار تجدید نظر گروه طالبان در تصمیم و دستورات شان شدند.
با توجه به این فشارها، سخنان معاون سیاسی گروه طالبان نشان می‌دهد که این گروه تحت فشار شدید قرار گرفته است.
در یک و نیم سال گذشته، تاکنون کشورهای اسلامی به این صراحت و جدیت، اقدامات گروه طالبان را محکوم نکرده بودند .
اما هنوز نشانه جدی از انعطاف و عقب‌نشینی این گروه از تصامیم سخت‌گیرانه علیه زنان وجود ندارد، بلکه گزارش‌های غیر رسمی از ایجاد محدودیت‌های بیشتر خبر می‌دهد.

افزایش تنش داخلی طالبان

محکومیت گسترده اقدامات و تصمیم های  تازه گروه طالبان، باعث شده است که شماری از مقامات ارشد این گروه نگران پیامدهای آن برای آینده سیاسی این گروه باشند.
بر اساس گزارش منابع معتبر، ملا هبت الله آخند زاده، رهبر گروه طالبان، در اتخاذ تصمیم های سخت‌گیرانه علیه زنان افغانستان، نقش موثر و اصلی را دارد اما شماری از چهره‌های این گروه، با او موافق نیستند، اما تاکنون نتوانسته‌اند که مانع اجرایی شدن این دستورات شوند.
پس از ممنوع شدن  تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، گزارشی منتشر شد که وزیران دفاع و داخله گروه طالبان به قندهار می‌روند تا در این مورد با ملا هبت الله، صحبت کنند.
این موضوع نشان می‌دهد که محدودیت‌های جدید، اختلافات بین رهبران این گروه را افزایش داده است و جناح‌های مختلف این گروه، اکنون بیش از گذشته باهم اختلاف نظر پیدا کرده‌اند.
به نظر می‌رسد که هنوز هم ملا هبت الله قدرت اصلی را در بدنه گروه طالبان در اختیار دارد و احتمال اینکه او از تصامیم خود عقب‌نشینی کند، بعید به نظر می‌رسد. هرچند که معاون سیاسی گروه طالبان گفته است که تأخیر در بازگشایی مدارس دخترانه پایان خواهد یافت، اما این مسئله بیشتر نوعی تبلیغات رسانه‌ای به نظر می‌رسد تا تغییر واقعی در موضع گیری گروه طالبان.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
 


چهار شنبه 7 دی 1401 - 10:4:59

دسته بندی :