عوامل تاثیرگذار در ازسرگیری فعالیت تروریستهای داعش در عراق

یک شنبه 4 دی 1401 - 15:7:0

نویسنده و پژوهشگر سیاسی عراقی در گفتگو با شبکه الکوثر به دلایل و عواملی که باعث بازگشت مجدد داعش در عراق و سوریه شد اشاره کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اثیر الشرع تحلیلگر مسائل سیاسی از بغداد در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : عوامل متعددی وجود دارد که به بازگشت سازمان داعش در عراق و سوریه کمک کرده است، این عوامل که ممکن است متمرکز یا پراکنده باشد ، این سازمان را قادر به بازگشت و تشدید عملیات تروریستی خود در عراق کرده است.
الشرع  افزود: « بارزترین این چالش ها، بهره برداری از اختلافات و بحران های سیاسی در کشور بود، به ویژه بحران هایی که بیش از یک سال طول کشید. شاید تشکیل دولت جدید به ریاست آقای السودانی پس از  انتخابات اکتبر سال گذشته ، عامل اصلی ایجاد خلاء و اختلال بزرگی بود که باعث نقص امنیتی شد.»
وی تصریح کرد : همچنین اختلافات بین مرکز و اقلیم کردستان نیز در این مسئله تاثیر گذار بوده است چرا که کرکوک، دیاله و کوه های حمرین به فضایی مناسب برای اجرای عملیات تروریستی و مناطقی که گروه های داعش در آن فعالیت می کنند ، تبدیل شده است.
این پژوهشگر امنیتی افزود : علاوه بر این برخی نیروهای خارجی هستند که از این سازمان حمایت می کنند و برای تداوم حضور آن در منطقه برای بی ثبات کردن امنیت در عراق تلاش می کنند و همه می دانند که حضور برخی نیروهای بزرگ در عراق و سوریه و همچنین ائتلاف به اصطلاح  بین‌المللی در منطقه می‌خواهد برای اجرای برخی اهداف  خود در منطقه باقی بماند.
الشرع گفت : این اقدامات برخی کشورهای بزرگ به این سازمان کمک می‌کند تا بازگردد و جوکر حضورش در عراق باشد تا عراق به این کشورها نیاز داشته باشد.


 


یک شنبه 4 دی 1401 - 15:17:6