داستان جوانان عربستانی که منتظر اجرای حکم اعدام هستند

چهار شنبه 30 آذر 1401 - 18:28:42

مقامات سعودی ، جوانانی را بر اساس اتهاماتی که عمدتا مربوط به زمان پیش از بلوغ آنان است محاکمه و آنها را پس از گرفتن اعتراف با انواع شکنجه روحی و روانی و حبس انفرادی ، به اعدام محکوم می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، طبق گزارش سازمان های مدافع حقوق بشر، در پشت میله های زندان در عربستان سعودی دست کم 7 نفر هستند که به علت جرائمی که گفته می شود پیش از رسیدن به سن بلوغ مرتکب شده اند، در معرض اعدام شدن قرار دارند. اتهامات نسبت داده شده به این جوانان عمدتا به مشارکت آنها در اعتراضات ضددولتی یا حضور در تشییع جنازه قربانیان اعتراضات مربوط می شود. 
«علی السبیتی» یکی از این افراد است که در سال 2017 زمانی که تلاش می کرد گواهینامه رانندگی بگیرد بازداشت شد. او بیش از 8 ماه در سلول انفرادی زندانی شد تا برگه اعترافات را امضا کند. محاکمه او در دسامبر 2019 به اتهام مشارکت در تظاهرات، آغاز شد. 
«عبدالله الدرازی» در سال 2014 بازداشت شد ولی به رغم شکنجه حاضر نشد برگه اعترافات را امضا کند. در نهایت مقامات زندان او را فریب دادند و در حالی که چشمانش بسته بود از او خواستند برگه هایی را انگشت بزند که حکم آزادی او است در حالی که این برگه ها، اعترافات دروغین بود. الدرازی با اتهاماتی مواجه است که برخی از آنها به قبل از 18 سالگی او مربوط می شود از جمله مشارکت در تشکیل هسته تروریستی با هدف ضربه زدن به امنیت داخلی عربستان. 
«حسن زکی الفرج» در سال 2017 بازداشت و سه ماه در حبس انفرادی نگه داشته شد. او بعد از شکنجه شدید مجبور به امضا کردن برگه اعترافاتی شد که شامل عضویت در گروه های غیرقانونی از طریق اپلیکیشن ها و در اختیار داشتن تصاویر ممنوعه می شود. برخی از این اتهامات مربوط به زمانی است که او کمتر از 18 سال داشت. 
«یوسف المناسف» در سال 2017 در خیابان و بدون حکم بازداشت، دستگیر شد و حدود شش ماه هیچ خبری از او نبود. اکثر اتهاماتی که به او نسبت داده شده به زمانی مربوط می شود که نابالغ بوده است مثل مشارکت در تشییع جنازه برخی افراد شرکت کننده در اعتراضات که به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده بودند. 
«جلال اللباد» از سال 2017 در بازداشت به سر می برد و بخاطر اتهاماتی که برخی از آنها مربوط به زمان قبل از 18 سالگی او است، با خطر اعدام مواجه است مثل شرکت در تظاهرات و درمان زخمی شدگان تحت تعقیب. 
«عبدالله الحویطی» متهم به قتل در عملیات سرقت مسلحانه ای است که در سال 2017 و زمانی که فقط 14 سال داشت روی داد. او همه اتهامات را تکذیب و تاکید کرد زیر شکنجه اعتراف کرد است ولی در مارس 2022 دادگاه کیفری تبوک او را به اعدام محکوم کرد. 
«جواد قریریص» بازداشت شده در سال 2021 با اتهامات متعددی رو به رو است از جمله دنبال کردن برخی صفحات در فیسبوک. او همه اتهامات را تکذیب کرد ولی زیر شکنجه شدید مجبور شد برگه اعترافات دروغین را امضا کند.

 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 30 آذر 1401 - 18:28:37