چرا تونسی‌ها انتخابات را تحریم کردند؟

دو شنبه 28 آذر 1401 - 18:15:0

عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن تغییر قانون انتخابات و شرکت نامزدها به صورت انفرادی بدون ارائه فهرستی از سوی احزاب را یکی از عوامل مشارکت ضعیف در انتخابات پارلمانی اخیر تونس ذکر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «محمد احمد الروسان» در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» که به بررسی استقبال ضعیف از انتخابات پارلمانی در تونس اختصاص داشت گفت: برگزاری انتخابات پارلمانی در تونس با توجه به چند دستگی سیاسی در این کشور و اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی، موجب تشدید نارضایتی مردم و تشدید اختلاف در نهادهای حاکمیتی تونس خواهد شد.

این عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن که از امان سخن می گفت افزود: بدون شک جنبش النهضه که سیزده سال حکومت را در تونس در اختیار داشت در همه عرصه ها به شدت شکست خورد. در زمان حکومت جنبش النهضه بر تونس، تروریسم گسترش یافت و شماری از شخصیت های میهن پرست تونسی کشته شدند.

الروسان افزود: باید این نکته را در نظر داشت که نظام پارلمانی که در قانون اساسی پس از انقلاب تونس تصویب شد، دیگر برای اداره تونس مناسب نیست بلکه باید نظام ریاست جمهوری بر این کشور حاکم شود و مردم هم چنین نظری دارند. ولی این سخن به این معنا نیست که همه مردم تونس با اقدامات قیس سعید و انتخابات اخیر پارلمانی موافق هستند و نشانه آن هم این است که بخش اعظم مردم، انتخابات را تحریم کردند.

این سیاستمدار اردنی یکی از علل مشارکت ضعیف در انتخابات پارلمانی تونس را قانون جدید انتخابات این کشور دانست که بر اساس آن، نامزدها به صورت انفرادی در انتخابات شرکت می کنند نه بر اساس فهرست هایی که احزاب ارائه کرده اند به همین علت احزاب در انتخابات شرکت نکردند.

الروسان درباره اختیارات پارلمان تونس هم گفت: پارلمانی که نتیجه‌ی انتخابات اخیر است، پارلمانی بدون اختیارات و در واقع یک دکور است که حتی احزاب سیاسی حامی رئیس جمهور تونس هم در آن شرکت نتکردند. اما در خصوص اخوان المسلمین و جنبش النهضه باید گفت مخالفان دولت کنونی تونس بدتر از قیس سعید –رئیس جمهور- هستند و نمی توانند نجات بخش این مردم باشند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 28 آذر 1401 - 17:34:56