حدیث « بُعِثْتُ بِالسَّیفِ» ، حدیث صحیح یا جعلی ؟ 

یک شنبه 13 آذر 1401 - 13:16:0

استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر علوم اسلامی در گفتگو با شبکه الکوثر تاکید کرد حدیث «بعثت بالسیف» که به پیامبر اکرم (ص) نسبت داده می شود حدیثی جعلی و ساختگی است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ اسد محمد قصیر در گفتگو با برنامه «فی المیزان» شبکه الکوثر درباره حدیث «بُعِثتُ بالسیف» (با شمشیر مبعوث شدم) گفت :«  طریق اول از مسند احمد و صحیح بخاری است که برخی آن را ضعیف دانسته اند. برخی طریق بخاری را صحیح دانسته اند. مسند احمد چاپ شعیب الارنئوط نیز این حدیث آمده است اما طریق آن ضعیف است. حدیث مسند احمد چاپ احمد شاکر صحیح دانسته شده است. در بخاری به نظر می رسد طریق صحیحی دارد اما کل روایت را آورده اما «بعثت بالسیف» را حذف کرده است. بنابراین طریق اول ، طریق صحیح است اگرچه اشکالاتی به آن وارد است اما سه طریق دیگر ، نادرست است یعنی سند آنها صحیح نیست.»  

شیخ اسد قصیر افزود :« در دو طریق اول ، اِسناد وجود دارد و همانطور که گفتم سند اول صحیح است البته برخی آن را ضعیف دانسته اند. طریق دوم یعنی سند دوم که آن هم از مسند است نیز احتمالا اشکالات زیادی به آن وارد است اما برخی آن را صحیح دانسته اند برعکس طریق اول که اکثرا آن را صحیح دانسته اند و برخی ضعیف دانسته اند و در بخاری و مسند احمد هم آمده است.» 

این پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد :« در اینجا می خواهم به نکته مهمی که وجود دارد بازگردم ، چرا این حدیث جعل شده است؟ اولا همانطور که گفتم هدف از آن تحریف اهداف اسلام است یعنی منحرف کردن آن از رحمت و اخلاق نیکو. دوم ، از اهداف جعل چنین احادیثی ، ایجاد تناقض است یعنی زمانی که یک فرد مسلمان می خواند «انَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» (به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام) ، بعد می رود در جای دیگر این حدیث جعلی «بعثت بالسیف» را می بیند دچار تناقض می شود که کدام را باور کنم؟ بعد می گوید در این دین تناقض وجود دارد چرا که در صحیح و مسند چنین حدیثی آمده است و با خودش درگیر می شود که کدام درست است و کدام را باور کنم؟»  

شیخ قصیر گفت :« هدف سوم ، بدنام کردن اسلام و مخدوش کردن چهره اسلام است چراکه الان غربیها می گویند اسلام ، اسلام شمشیر است. مستشرقان گفته اند و ادعا کرده اند که اسلام با شمشیر گسترش یافته است و برخی از علمای غافل در شیعه و سنی نیز آن را قبول کرده اند و تصدیق کرده اند که اسلام با شمیشر گسترش یافته است و می گویند مثلا اگر شمشیر علی (ع) نبود چنان می شد.»  

وی تاکید کرد :« خطرناکتر از همه که نکته بسیار مهمی است این است که این روایت ، روش فقهی بسیار خطرناکی را تحت عنوان جهاد ابتدائی (جهاد ابتدایی، جهادی است که با هدف گسترش اسلام از سوی مسلمانان آغاز می‌شود) به وجود آورده است و این مسئله بسیار خطرناکی است.» 


 


یک شنبه 13 آذر 1401 - 13:54:1

پربازدیدها