آغاز احداث نیروگاه هسته‌ای «کارون» به دست متخصصان ایرانی

شنبه 12 آذر 1401 - 13:21:50
آغاز احداث نیروگاه هسته‌ای «کارون» به دست متخصصان ایرانی

عملیات احداث نیروگاه هسته‌ای «کارون» با ظرفیت تولید 300 مگاوات برق در منطقه دارخوین از توابع شهرستان شادگان آغاز شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، عملیات احداث نیروگاه 300 مگاواتی «کارون» با حضور مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور صبح امروز شنبه در منطقه دارخوین استان خوزستان آغاز شد.

محمد اسلامی در آیین آغاز احداث نیروگاه اتمی کارون در دارخوین به خبرنگاران گفت: به منظور اجرای سند جامع راهبردی که توسعه نیروگاه اتمی یکی از اهداف آن است اولین بخش نیروگاه اتمی که در استان خوزستان به خاطر بدعهدی خارجی‌ها سالیان سال متوقف مانده بود با استفاده حداکثری از توان ساخت داخل آغاز شد.

وی اجرای این پروژه را برای جنوب غرب کشور به ویژه استان خورستان مهم و ضروری دانست و افزود: از دیرباز مطالعات این طرح انجام شده بود و این مرحله شامل آماده سازی سایت برای احداث ساختمان اصلی است.

رئیس سازمان اتمی ایران اظهار داشت: امیدواریم در گام اول ساخت نیروگاه‌ های کوچک بتوانیم نیروگاه 300 مگاواتی دارخوین را احداث کنیم تا فصل جدیدی در ظرفیت صنعتی و فناوری کشور ایجاد کنیم و همچنین این فناوری را در سطح کلی نیز گسترش دهیم.

وی افزود: با احداث این نیروگاه، فن آوری کشور در حوزه نیروگاه اتمی آغاز می‌شود و در پرتو آن صنعت کشور ارتقا خواهد یافت و این فن آوری در گستره ملی گسترش داده خواهد شد.

نیروگاه هسته‌ای «کارون» از نوع آب سبک تحت فشار (PWR) با ظرفیت تولید برق 300 مگاوات در زمینی به مساحت 50 هکتار در مجاورت رود کارون در نزدیکی شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان استان خوزستان احداث خواهد شد.
نیروگاه‌های آب سبک تحت فشار، رایج ترین نیروگاه‌های اتمی در سطح جهان هستند که از آب سبک به عنوان خنک‌کننده و کند کننده بهره می‌گیرند و سوخت این نوع راکتورها از نوع اکسید اورانیوم و با غنای حدود 4 درصد است.
احداث این نیروگاه در راستای ماموریت سازمان انرژی اتمی برای تولید برق هسته‌ای از طریق احداث نیروگاه‌های اتمی بومی صورت می گیرد و زمان تقریبی اجرای این طرح 8 سال پیش‌بینی شده است که با استفاده از حداکثر توانمندی داخلی کشور در حوزه‌های طراحی، تامین تجهیزات و احداث نیروگاه‌های اتمی اجرا می‌شود و به‌بهره‌برداری می‌رسد.
برآورد مالی اجرای این طرح حدود 2 میلیارد دلار است و از جمله مزایای احداث و بهره‌برداری از این پروژه می‌توان به تامین برق منطقه اشاره کرد.
در عملیات احداث نیروگاه اتمی کارون شرکت‌های داخلی نسبت به ساخت تجهیزات مکانیکی ثابت نیروگاه و همچنین طراحی و ساخت پمپ‌های خنک‌ کننده مدار اول و ایمنی نیروگاه اقدام خواهند کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 12 آذر 1401 - 13:16:2

دسته بندی :