مداخله‌های بین‌المللی در انتخاب رئیس جمهور لبنان

شنبه 12 آذر 1401 - 12:48:22

پیچیدگی های ساختار سیاسی داخلی لبنان و فشار بازیگران خارجی، باز هم مانع انتخاب رئیس جمهور در هشتمین جلسه پارلمان لبنان شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در ابتدای برنامه «قضیه ساخنه» با موضوع «مداخله‌های گسترده بین المللی مانع انتخاب رئیس جمهور لبنان است» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: برای هشتمین بار پیاپی، پارلمان لبنان نتوانست جانشین میشل عون را انتخاب کند که اواخر اکتبر از ریاست جمهوری لبنان کنار رفت. وقایع هفتمین جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، در هشتمین جلسه نیز تکرار شد به طوری که میشل معوض نامزد نیروهای نزدیک به آمریکا در این جلسه 37 رای به دست آورد و 52 رای نیز سفید بود و بقیه آراء بین چند نامزد دیگر تقسیم شد.

شکست پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور جدید، بی ارتباط با اوضاع لبنان و بحران معیشتی و فروپاشی اقتصادی و مداخله های سیاسی در عرصه های مختلف نیست. این شکست همچنین نشان دهنده فشار زیادی است که آمریکا و برخی کشورهای عربی برای نشاندن شخص مدنظر خودشان بر کرسی ریاست جمهوری لبنان وارد می کنند، شخصی که به عقیده ناظران، با مقاومت لبنان تقابل خواهد داشت و در نتیجه، زمینه مناسب برای پایان دادن به بحران هایی که کشور در همه زمینه ها دست به گریبان است، ایجاد نخواهد شد.

ساختار سیاسی و ترکیب نیروهای سیاسی در لبنان موضوع دیگری است که موجب پیچیده شدن مسئله انتخاب رئیس جمهور و تاخیر در دستیابی به توافق بر سر رئیس جمهوری می شود که از حمایت همه طرف ها برخوردار باشد و بتواند همه گروه ها را پشت یک میز بنشاند.

در عین حال انتخاب رئیس جمهور در لبنان بیش از مسائل داخلی، به اوضاع خارجی و منافع بازیگران بین المللی مثل آمریکا و فرانسه و برخی کشورهای عربی بستگی دارد. به همین علت ناظران معتقدند پیچیدگی های انتخاب رئیس جمهور موجب شده است آنچه در جلسه روز پنج شنبه پارلمان لبنان گذشت، موضوعی عادی باشد که احتمالا بارها تکرار خواهد شد تا لبنان رئیس جمهور جدید خود را بشناسد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 12 آذر 1401 - 12:48:15