افزایش مخالفت‌ها در عراق با حضور گروه‌های مسلح در مناطق مرزی کردستان

پنج شنبه 3 آذر 1401 - 15:34:22

درخواست ها در عراق برای آن که دولت منطقه کردستان به قانون اساسی کشور احترام بگذارد و مانع استفاده از خاک عراق به عنوان پایگاهی برای تجاوز به کشورهای همسایه شود، در حال افزایش است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در قالب برنامه «مع المراسلین» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: حضور گروه های مسلح در مناطق مرزی کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران، نه فقط موجب نگرانی کشورهای همسایه شده بلکه در داخل عراق نیز نگرانی ایجاد کرده است. همین مسئله موجب شد طرف های سیاسی در عراق با حضور این گروه ها در خاک این کشور مخالفت کنند. برجسته ترین موضع در این زمینه را نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون اتخاذ کرد که در دیدار با نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان تاکید کرد همانطور که در قانون اساسی عراق آمده است، نباید مناطق مرزی کردستان عراق، منبع نگرانی برای کشورهای همسایه باشد.

در این میان پژوهشگران و دانشگاهیان عراقی نیز از دولت مرکزی خواستند به مسئولیت خود در زمینه خلع سلاح این گروه ها و بیرون راندن آنها از خاک عراق با هماهنگی دولت منطقه کردستان، عمل کند.

بدون شک یکپارچه شدن مواضع بین دولت فدرال عراق و دولت منطقه ای کردستان برای حل و فصل این مشکل، ضروری است ولی برخی ناظران معتقدند ظاهرا دولت کردستان برای باقی ماندن این گروه ها در خاک عراق، زیر فشار طرف های بین المللی است.

در عین حال درخواست ها در عراق برای آن که دولت منطقه کردستان به قانون اساسی احترام بگذارد و مانع استفاده از خاک عراق به عنوان پایگاهی برای تجاوز به کشورهای همسایه شود، در حال افزایش است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 3 آذر 1401 - 15:34:9